JUS standardizacija

Označiti sigurnim načinom najbolji put i rastojanja do odredjenog određišta različitim korisnicima (vozačima, pešacima, stanovnicima, posetiocima, hendikepiranim osobama) koji koriste različite vrste prevoza (sopstveni auto, voz, autobus, pešice) znači ostvariti optimalnu signali zaciju odnosno efikasno orijentisanje. Medjutim, orijentisati ne znači samo to. Tu su Još oznake parkirališta, označavanje pojedinih javnih objekata, označavanje naziva ulica ili označavanje pojeđinih vrsta prevoza. Jednostavno, sve ono što korisniku može da pomogne da se snadje ili što ga upućuje na željeni smer kretanja.

Ođavde je jasan zaključak da informacionu sigmnmalizaciju, ili informatiku, kako se najčešće naziva, predstavlja sve što je namenjeno komuniciranju sa korisnicima, sve što korisniku olakšava kretanje i snalaženje u nepoznatoj okolini.

Ipak, ne sme da se zaboravi i još jedna vrlo znaćajna uloga informatike koja je od posebnog značaja u oblasti regulisanja saobraćaja. Ona mora da bude deo sistema upravljanja saobraćajnim tokovima, jer se ponekad najkraći i željeni putevi kretanja kroz grad ne poklapaju. Signalizacija treba da bude ta koja će obezbediti da se VOzila ili samo pojedine kategorije vozila kreću itinererima koji su najpogodniji sa gledišta regulisanja saobraćaja i korišćenja pojedinih delova qradske mreže.

Najbolja signalizacija je ona koja se uklapa u okolinu, ali i koja ima dovoljno dobro odabrane elemente da privuče pažnju

korisnika. Signalizacija mora da bude konstruisana sa jasnim i sažetim porukama, mora da bude pažljivo odabrano mesto za njeno postavljanje tako da korisnik može na vreme da je uoći i da ima dovoljno vremena da shvati poruku, donese odluku i re-, aguje. Može lako da se zaključi da su pred signalizaciju postavljeni vrlo ozbiljni zadaci za čije rešavanje treba pronaći najpogodnije elemente i načine prenošenja poruka, kao i najoptimalnije mesto za postavljanje putokaza ili drugih elemenata signalizacije. 3.3 Parametri koji utiču na efikasnost putokazne signalizacije

U okviru signalizacije koja olakšava kretanje, posebno mesto zauzimaju putokazi. Da bi u potpunosti ispunili svoju uglogu, putokazi (ovaj izraz treba shvatiti u najširem smislu) moraju da buđu uočljivi, vidljivi i čitljivi i to u svim vremenskim uslgvima, danju i noću.

Ceo proces uočavanja, iđentifikacije i čitanja putokaza traje samo nekoliko sekundi, što još više pooštrava zahteve koje putokazi moraju da ispunjavaju.

UOČAVANJE predstavlja otkrivanje najmanje površine koju ljudsko oko može da otkrije u kontrastu sa okolinom.

IDENTIFIKACIJA predstavlja raspoznavanje putokaza po boji i obliku, što omogućava

da se raspozna tip signalizacije na koju se nailazi. Ovaj faktor je direktna posledica oblika znaka, boje njegove Osnove; kontrasta u odnosu na okolinu i osvetljenosti putokaza.

ČITANJE predstavlja najznačajniji đeo procesa, jer u tom periođu putokaz mora, SVOjim azbučno-numeričkim oznakama odnosno simbolima, đa vozaču prenese odredjenu poruku. Ova komponenta procesa traje samo neznatno duže od prve dve, ali je zato ona znatno kompleksnija od njih. Ovde dolazi do izražaja oblik i visina slova, razmak izmedju slova, međjusobni raspored i oblik elemenata putokaza kao i kontrast izmedju osnove znaka i ostalih elemenata znaka.

Iz ovoga se može lako zaključiti da na efikasnost i čitljivost putokaza direktno utiču veličina površine i boja osnove puto= kaza odnosno kontrast izmedju osnove i nat= pisa, s jedne strane i kontrasti izmedju boje table i okoline, s druge strane. Naravno, to važi i za dnevne i za noćne us-– love. Uopšteno rečeno, dobar putokaz mora da opezbeđi maksimalne uslove za uočavanje i identifikaciju poruke koju želimo da saopštimo učesnicima u saobraćaju.

ža prenošenje poruke koriste se: nazivi odredišta (natpisi), brojevi, simboli, strelice i boja osnove znaka.

Nepotrebno je isticati da svi ovi elementi moraju da budu unificirani makar u okviru naše zemlje, ako ne i na medjunarodnom niVOu, jer samo na taj način možemo da postignemo visok nivo čitljivosti, što direktno utiče na sigurnost i bezbednost kretanja. Drugo, celokupna signalizacija, pa i informatika, učestvuje u formiranju slike okoline ili građa, što je dosta značajno sa estetske strane. Zbog toga je značajno da elementi signalizacije ispunjavaju nekoliko naizgled opštih ali vrlo značajnih zahteva:

- da poseduju jasnoću i čitljivost informacije koju prenose,

–- da budu jednoobrazni,

- da budu jednostavni,

- da se mogu prilagođiti primeni na svim mestima,

- ija obezbede kontinuitet informisanja,

-– da budu čistog dizajna.

3.4 Uvodjenje putokaza u saobraćajnu signalizaciju "Organski" znaci za orijentaciju stari su koliko i čovekovo kretanje, pa nisu posebno interesantni za ovo naše razmatranje. Daleko su interesantniji znaci koji su doneti i postavljani na karakteristična mesta putanja ljudskih kretanja.

Vrlo je teško precizno reći kada se počelo sa postavljanjem putokaza ili nekih znakova koji bi učesnike u saobraćaju upućivali na željeni smer, mada je sigurno đa su putokazi, u ovom ili onom obliku, korišćeni još u doba karavana. Naravno, sa porastom broja kretanja nekim od prevoznih sredstava, posebno od trenutka kada je automobil

d: 1 NL NAL PR LIR: uuu U ppuuuu Op

Standardizacija, 1982./br. 1—2