JUS standardizacija

Očigledno je da su dizajneri i proizvodjači imali punu slobodu da izraze svoja nadahnuža. Naravno, dalji razvoj automobila, putne mreže i povećano ljudsko kretanje dovode” do sve odredjenijih načina prenošenja poruke, definisanja informacija koje su Dpotrebne vozačima da se meometano i bez brige da zalutaju, kreću do željenog odredišta. To je trenutak kađa su definisani sistemi prenošenja poruka. Tako je došlo do raz=voja putne signalizacije i do današnjih putokaza koji mogu da se uklope u sistem za vodjenje saobraćaja, da zadovolje potrebe učesnika u saobraćaju, ali i opšti estetski izgled koji ne treba nikako zanemariti. Došlo se do standardizacije saobraćajnih znakova na medjunarodnom nivou.

Neophodni uslovi i zahtevi u | odmazivanju pri kupovini alatnih mašina1)

Nikola Orlić

UVOD

Danas slobodno možemo reći da podmazivanje alatnih mašina i održavanje njihovih sistema podmazivanja, poćinje sa sklapanjem ugovora. OvO tim pre, što se zna da su alatne mašine često pojedinačni, ili po narudžbini proizvedeni, a najčešće maloserijski proizvodi, sa specijalnom problema:tikom uključivanja u industrijsku proizvodnju. Velike radne organizacije u metalopreradjivačkoj industriji imaju alatne mašine iz različitih zemalja sveta. Broj ovih mašina u odnosu na namenu, proizvodjače, kao i standarde prema kojima su radjeni je vedi ji

Iz ovoga proističu sleđeće negativnosti:

- veliki broj raznih vrsta originalnih maziva (često nalazimo u normalnoj upotrebi

i po pedeset vrsta maziva u jednoj radnoj

organizaciji);

- raznovrsnost u načinu davanja Uputstva

za podmazivanje; naprimer prema: DIN 8659,

NF E 60-201 a skoro svaki proizvodjač alat-– nih mašina uz to đaje uputstva po svom na-

hodjenju;

Peferat je objavljen na XIV Simpozijumu JUGOMA u Splitu, 22.-2h. oktobra 1980. godine

22

Literatura:

1. Ville, vie et signalisation, TEC, mars:avril 1976. Marc Piel, Groupe E.N.P.I. Design

2. Visibilitć et lisibilitć en signalisation routičđre, TEC juillet 1978.

G. Cordonnier, Directeur du departement

signalisation et securitć du Traffic, 3M France.

3. Directional Signs on Dutch Motorway

(Texte of 1971 Traffic Engineering Ceurse) B. Westerduin, Head of the Geometric Design Section of the Traffic Engineering Division and Public Work)

4. Signs of Fifty Years Ago, Traffic Engineering, october 1967.

5. Bewegwijzering (Signalisation), KoninORO Nederlandshe toeristenbond ANWB ,

tehničke dokumentacije

– razni načini prikazivanja značenja simboličnih oznaka maziva, naprimer prema: DIN 51502, NF E 60-200, NEN 23571, BS 4412 i njima sličnim nacionalnim standarđima, kao i interne oznake proizvodjača mašina i proizvodjača maziva;

- raznovrsnost u načinu prikazivanja crteža za sisteme podmazivanja;

- veliki broj proizvodjača, čiji su različiti sistemi podmazivanja ugradjeni na alatne mašine i u alatne mašine;

- ima slučajeva da tehnička dokumentacija u vezi sa podmazivanjem i sistemima podmazivanja ne odgovara stvarno izvedenom stanju na alatnim mašinama, i tako dalje.

Sa gledišta podmazivanja i održavanja sistema podmazivanja, napred izneto povlaći za sobom potrebu da se alatnim mašinama, dock su u garantnom roku, odnosno vremenu razrade, pruži najveća nega umesto da se rešava problematika koju je trebalo pre kupovine same mašine rešiti. O dodatnim troškovima i da ne govorimo.

Službe podmazivanja to pravđaju time da im je za uspešno sprovodjenje u život pDlanskog programa podmazivanja, neophodno da

= ——- — IJ — o — – . ——

Standardizacija, 1982./br, 1—2