JUS standardizacija

Pomenuta ograničenja imala su značajan uticaj na koncepciju idejnog rešenja informacionog sistema o standardima i drugoj tehničkoj regulativi.

Informacioni sistem predložen ovim idejnim rešenjem treba shvatiti kao prvu fazu automatizacije jedne od vitalnih funkcija SZS.

2. POSTOJEĆE STANJE INFORMACIONO-DOKUMENTACIONE DELATNOSTI SZS

U okviru priprema za izradu idejnog rešenja izvršena je analiza postojećeg stanja informacionih tokova i radnih procesa u SZS. Cilj analize bio je da omogući definisanje obaveza u oblasti informisanja na osnovu važećih propisa, stvarne potrebe u informisanju ı potrebnih tipova informisanja korisnika i pokaže stvarno stanje sadašnjeg informacionog sistema SZS. Snimljeno stanje dato je u nastavku.

2.1 Poslovi i zadaci SZS

Savezni zavod za standardizaciju (SZS) u sistemu jugoslovenske standardizacije ima ulogu nosioca i koordinatora standardizacije, To podrazumeva sledeće osnovne zadatke: E

— planiranje rada na propisima u oblasti standardizacije (standardi, tehnički normativi i norme kvaliteta, atestiranje) ı praćenje izvršenja planova,

— donošenje propisa u oblasti standardizacije,

— koordinacija planiranja standardizacije tehnoloških jedinstvenih sistema i organizacija udruženog rada udruženih u poslovne i druge samoupravne zajednice,

— koordinacija učešća naše zemlje u radu na međunarodnoj standardizaciji i saradnja sa organizacijama za standardizaciju drugih zemalja,

— inofrmisanje korisnika o jugoslovenskim, međunarodnim i inostranim nacionalnim propisima u oblasti standardizacije.

2.2 Veze SZS u oblasti informatike

Informacioni tokovi u obavljanju funkcije informisanja SZS prikanai su na slici 1. Korisnici i davaoci informisanja dati su u tabeli 1.

Baza informaciono dokumentacione delatnosti preko

koje korisnici pretežno ostvaruju kontakt sa SZS su or-

ganizacione jedinice SZS Standardoteka ı Prodavnica.

Zadaci ovih jedinica su sledeći:

— održavanje zbirki standarda i propisa tehničke regu lative ı druge sistematizovane dokumentacije (knjiga, kataloga, periodike itd.),

— davanje informacija o jugoslovenskim standardima, tehničkim normativima i normama kvaliteta internim i eksternim korisnicima (korišćenjem kataloga kao i samih dokumenata),

242

— davanje informacija internim i jugoslovenskim korisnicima o inostranim i međunarodnim standardima (korišćenjem odgovarajućih kataloga kao i samih dokumanata), — saradnja sa drugim intoramcionim centrima koji rade na informisanju u oblasti standarda ı tehničke regulative. Obim usluga Standardoteke i Prodavnice, za različite ti-

pove informisanja i uočene tipove korisnika, dati su u

Tabeli 1.

2.2.1 ISONET — Međunarodna informaciona mreža o standardima

U sklopu ocene sadašnjeg stanja potrebno je posebno razmotriti aspekt informisanja u međunarodnom kontekstu. U nameri da poboljša informisanje o standardima i drugoj tehničkoj regulativi i na taj način pomogne transfer tehnologije od razvijenih ka nerazvijenim zemljama, smanji tehničke prepreke trgovini i podstakne među sobnu saradnju i koordinaciju kao i primenu standarda uopšte, ISO je osnovao ınformacionu mrežu ISONET (slika 2) pomoću koje su informacioni centri zemalja članica ISO povezani u koherentan informacioni sistem.

ISONET je distribuirani sistem u kome svaki član zadržava potpunu autonomiju u pogledu koncepcije ı organizacije sopstvenog ınformacionog sistema. Konzistencija u mreži obezbeđuje se uvođenjem: zajedničkog sistema indeksiranja sadržaja dokumenata, tezaurusa kao zajedničkog instrumenta za pretraživanje nenumeričkih baza podataka, bibliografskih opisa dokumenata sa obaveznim skupom podataka, standardnog mašinski čitljivog medijuma za razmenu podataka sa standardnim labelama, organizacijom datoteka i sadržajem slogova, kao ı propisivanjem određenih procedura u zajedničkom komuniciranju.

SZS je u ime Jugoslavije nacionalni član ISONET-a što podrazumeva obavezu redovnog informisanja ı informisanja po posebnom zahtevu ostalih članova ISONET-a o svim u našoj zemlji važećim standardima i propisima u oblasti tehničke regulative (saveznim, republičkim, granskim i sl.) na unapred određen način i u odgovaraju ćem roku. |:

U zavisnosti od razvijenosti standardizacije u pojedinim zemljama, od raspoloživih resursa i stepena razvoja informacionog sistema postoje tri kategorije nacionalnog članstva.

Za članstvo tipa 1 u ISONET- predviđeni su minimalni

zahtevi:

— postojanje nacionalnog informacionog centra Koji pruža usluge tipa retrospektivnog pretraživanja i selektivne diseminacije informacija o nacionalnim standardima i drugoj tehničkoj regulativi,

Standardizacija, 1982./br. 5—