JUS standardizacija

Zakonom o udruženom radu, nameće veću odgovornost i samostalnost u radu, To znači sledeće:

— pravo i odgovornost proizvođača da vrši kontrolu saobraznosti proizvoda, atestiranom tipu na bazi prethodno dobijenog atesta ovlašćene organizacije;

— pravo i obavezu organizacije ovlašćene za atestiranje proizvoda da vrši kontrolu i nadzor nad radom proizvođača čiji proizvodi podležu obaveznom atestiranju, i najzad da:

— Savezni zavod za standardizaciju u takvom sistemu ima ulogu onoga koji rukovodi i ima nadzor nad kompletnim sistemom u svim fazama njegovog funkcionisanja. Sigurno da razvoj Sistema obaveznog atestiranja koji se zasniva na ovim principima neće biti jednostavan za realizaciju jer, i pored toga što smo uvereni | a to je i opredeljenje} u društveni značaj i potrebu sistema obezbeđenja kvaliteta, pa samim tim i Sistema obaveznog atestiranja, o čemu uostalom imamo osnove u Ustavu SFRJ, Zakonu o udruženom radu, dugoročnim merama ekonomske politike i dr. već sada se može, na osnovu Kratkotrajnog iskustva na ovom poslu, konstatovati da je nužno usaglaševanje ili bolje rečeno međusobno uklapanje pravne i tehničke regulative u ovoj oblasti da bi se postigli definisani ciljevi. Teškoće u realizaciji ovih ciljeva su Višestruke, Od pitanja zakonskog reguiisanja jedinstvenosti tehničke regulative u SFR Jugoslaviji do parcijalninh interesa pojedinih republika, pokrajina, opština, do organizacija udruženog rada. Zbog svega rečenog treba postaviti i problem nadležnosti savezne regulative, od donošenja propisa preko ovlašćivanja organizacija do kontrole i nadzora nad radom u Sistemu. Prirodno da izloženi principi zahtevaju ı izmene u operativnom sprovođenju Sistema posebno u odnosu na prilagođavanje, prilikom njegovog sprovođenja, na osnovama koje je potvrdila praksa, što ukazuje na potrebu poštovanja specifičnosti reda u određenim oblastima atestiranja (RSO — uređaja S-zaštita, sprovođenja ratifikovanih međunarodnih sporazuma i dr.), ili granama privređivanja ( elektrotehnika, građevinarstvo itd.).

Iskustvo u radu na sprovođenju atestiranja električnih

proizvoda koji rade u atmosferi eksplozivnih smeša i

međunarodno iskustvo na sprovođenju sistema homolo-

gacije opreme, uređaja i delova motornih vozila predstavljaće dobar putokaz za budući rad.

B) Rešenje atestiranja

problema finansiranja sistema obaveznog

Sledeći korak u daljem razvoju Sistema obaveznog atestiranja je rešenje njegovog finansiranja, Dosadašnji način

rada nije dao zadovoljavajuće rezultate. Zato se izlaz mora tražiti u centralizovanju (bolje rečeno objedinjavariju) finansiranja, kroz jedinstveno plaćanje troškova i stvaranje materijalne baze za stirnulisanje razvoja Sistema obaveznog atestiranja u određenirmi prioritetnim oblastima. C) Informisanje u sistemu obaveznog atestirarija

Informisanje kao sastavni deo sistema obaveznog atestiranja, pored postignutog u odnosu ma obaveze prema Zakonu o standardizaciji, treba intenzivirati u glasilima Saveznog zavoda za standardizaciju kao i sredstvima javnog informisanja, Kada se o OvOrne gOVvOfi tO se, pre sVega odnosi na uključivanje svih učesnika u ovaj deo Sistema (organizacija udruženog rada, ovlašćenih organizacija, privrednih komora, republika i pokrajina, oraana i organizacija u Federaciji i svih društveno stručnih organizacija, pa čak i političkih zajednica) i stvaranje povratns sprege koja će na najbolji način doprineti realizaciji postavljenih ciljeva.

D) Uključivanje u međunarodne sisteme atestiranja

Uključivanje u međunarodne sisteme atestiranja je nužnost isto kao i sklapanje bilateralnih sporazuma o uzajamnom priznavanju rezultata ispitivanja. Zato ovaj posao treba da bude sprovođen selektivno i u skladu sa privrednom politikom i interesima naše zemlje.

Na osriovu svega rečenog, očigledno se nameće i potreba izmene pojedinih zakonskih odredaba ili Zakona o standardizaciji u celini. Sigurno je jedno, daćenam to biti mnogo lakše sada kada imamo petogodišnje iskustvo u radu nego što bi to bilo ranije. Međutim, u tome ne treba ići prebrzo. Jedino analitički i studiozan prilaz ovoj problematici daće i pravo rešenje,

Već je rečeno da je obavezno atestiranje deo sistema obezbeđenja kvaliteta proizvoda u prometu na našem tržištu. Zakonom o standardizaciji definisani su ,, Znak kvaliteta JUS”, uporedna ispitivanja označavanje i deklarisanje proizvoda što sve zajedno utiče na unapređenje kvaliteta.

Neophodno je ovom prilikom reći da je rad na preventivnom delovanju u cilju poboljšavanja kvaliteta, znači, u fazi jegovog stvaranja, daleko značajniji od samog kontrolisanja. Zato je Savezni zavod za standardizaciju već ove godine pristupio njegovoj realizaciji. Značaj ovog posla treba istaći kroz samo jednu dimenziju: odnos cena — kvalitet proizvoda.

Prednosti koje daje sistem uporednih ispitivanja nisu iskorišćene; ovu konstataciju ovde ne treba komentarisati. Međutim rezultati na propisivanju obaveznog garantnog roka za proizvode i deklarisanju proizvoda dali su veće efekte od očekivanih.

307

Standardizacija 1982./br. 7–8