JUS standardizacija

Primera radi činjenica da je jedna naredba o obaveznom deklarisanju za rezervne delove automobila dala rezultate ravne jednoj naredbi o obaveznom atestiranju a ekonomske efekte verovatno veće, govori dovoljno sama za sebe. Očigledno je da nas u narednom periodu očekuje obiman i odgovoran posao. Strateški ciljevi postavljeni privrednom politikom zemlje, nameću potrebu promene

strukture i kvaliteta privređivanja i povećanje izvoza. Da bi se realizovali ovi zadaci, uz sve druge preduslove, ističe se i potreba za promenom shvatanja da borba za bolji kvalitet nije opterećenje i povećani trošak za organizacije udruženog rada, već prednost koja se boljim kvalitetom proizvoda postiže na tržištu. Verujemo da će vreme koje dolazi ovo i protvrditi.

SISTEM OBEZBEĐENJA KVALITETA U JUGOSLAVIJI

Dr Milan Spasić, dipl. ing.

Već više puta na najeminentnijim skupovima, poslednji put na XV jugoslovenskom savetovanju o kvalitetu održanom oktobra 1981. godine, podvlačen je značaj i uticaj kvaliteta proizvoda i usluga na ekonomsku stabilizaciju u našem društvu. Pri ovome je posebno isticana nužnost obezbeđivanja potrebnog kvaliteta proizvoda pri izvozu, uvozu i na domaćem tržištu.

Da bismo mogli uspešno da izvozimo neophodno je da najpre obezbedimo kvalitet proizvoda i usluga koji se traži na tržištima određenih zemalja posebno industrijski razvijenih sa konvertabilnog područja. Ovaj potreban kvalitet se obično definiše državnim propisima, nacionalnim standardima, specifikacijama ili nekim drugim dokumentima korisnika — kupca. Za veliki broj proizvoda se danas, posebno u industrijski razvijenim zemljama, uvoz uslovljava obavezom posebnog proveravanja kvaliteta i izdavanjem dokumenata o ovoj proveri od strane neutralnih ili ovlašćenih institucija za ispitivanje (obavezno atestiranje, atesti, izveštaji i drugi dokumenti o kvalitetu). Moramo konstatovati činjenicu da:'mi do sada nismo ostvarili u dovoljnoj meri kvalitet proizvoda koji inostrano tržište može konstantno da prihvata niti sisteme koje bi uklonili barijere pri izvozu naših proizvoda kada se iste postavljaju.

Najveći deo našeg uvoza odnosi se na strategijske i ostale važne proizvode i sirovine (oprema, nafta, ugalj za

308

koksovanje, gas, čelici i sl.), a. manji na proizvode široke potrošnje. Zbog raznih razloga: neugovaranja ili lošeg ugovaranja uslova kvaliteta, nedefinisanja načina prijema proizvoda, nepoštovanja propisa koji važe u SFRJ itd. često kupujemo materijale, poluproizvode i proizvode koji nanose našoj ekonomiji velike gubitke zbog troškova prerade koji rastu, većeg škarta, manjeg iskorišćenja materijala — veći utrošak za isti obim proizvodnje i neracionalnog koiršćenja opreme za proizvodnju. Uvoz velikog broja tipova proizvoda za istu svrhu, najčešće bez obezbeđivanja redovnog servisiranja i rezervnih delova, sa ngodgovarajućim kvalitetom i vekom trajanja ovih proizvoda, sigurno da ne doprinosi ekonomskoj stabilizaciji već dovodi do rasipanja nacionalnih bogatstava.

Izrada nekvalitetnih proizvoda od strane naših organizacija udruženog rada, i iznošenje istih na naše tržište, nanosi takođe velike' štete našem društvu. Razlozi su što se u proizvode ugrađuju uglavnom kvalitetni materijali, ulaže se ljudski rad, troši se energija pri obradi i izradi, koristi se skupa proizvodna oprema, a dobijaju se proizvodi koji imaju kraći vek trajanja od uobičajenih proizvoda na svetskom tržištu, više troškova održavanja, veći utrošak energije prema radu — eksploataciji itd., čime se umanjuje materijalna bazanašeg društva, a varaju se ı društvo i potrošači. Međutim vrlo često se za ovakve proizvode Ostvaruju više cene od cena istih i kvalitetnijih proizvoda na inostranom tržištu.

Standardizacija 1982./br. 7—8