JUS standardizacija

man početak rada, naročito ako uzmemo u obzir, da naša zemlja nije još uključena ni u jedan međunarodni sistem, niti ima sklopljen ni jedan bilateralni sporazum o međusobnom priznavanju ispitivanja, što prouzrokuje pored napora za povećanje izvoza, ponekad velike poteškoće i privredne štete. Zbog toga su

pred nama veliki zadaci koji se sastoje u tome da program atestiranja proširimo na celokupno područje električnih proizvoda, za koje to dolazi u obzir, kako zbog povećanja kvaliteta na domaćem tiržištu tako i zbog zahteva pri izvozu i da se uključimo u međunarodne sisteme.

SPROVOĐENJE MEĐUNARODNOG SPORAZUMA O HOMOLOGACIJI DELOVA |I OPRE-

ME MOTORNIH VOZILA

Radovan Šaranović, dipl. ing.

Referat saopšten na Savetovanju „,Atestiranje 82” Svetozarevo, 1. i 2. jun 1982. godine.

Pod homologacijom se podrazumeva postupak utvrđivanja saobraznosti karakteristika kvaliteta delova i opre me motornih vozila propisanim karakteristikama kvaliteta u cilju izdavanja atesta, odnosno saopštenja o homologaciji. Karakteristike kvaliteta su propisane međunarodnim pravilnicima koji se donose u okviru Sporazuma o usvajanju jednoobraznih uslova za homologaciju i uzjamno priznavanje homologacije opreme i delova motornih vozila sačinjenog u Ženevi 20. marta 1958. godine. Naša zemlja je pristupila ovom Sporazumu i potvrdila to pristupanje ratifikovanjem 31. oktobra 1961. godine: Uredbom Saveznog izvršnog veća (, Službeni list FNRJ, br. 5/62). Pravilnike o homologaciji donosi Grupa eksperata za konstrukciju vozila (WP 29) sastavljena od eksperata zvaničnih predstavnika vlada zemalja potpisnica Sporazuma.

Sporazum o homologaciji ujedno znači da je Evropa dobila jedinstven međunarodni sistem atestiranja i uzajamnog dakle, multilaterainog priznavanja izdatih atesta za delove i opremu motornih vozila.

576

Ovaj sistem je izazvao veliko interesovanje ı među vanevropskim zemljama, proizvođačima vozila, pa se u radu WP 29 može zapaziti stalno prisustvo predstavnika SAD, Japana, Kanade, Australije, Brazila, i dr. U nekim zemljama Evrope, potpisnicama Sporazuma o homologaciji, laboratorije ovlašćene za homologaciju su izdale već preko 70 homologacija za vozila proizvedena u pomenutim vanevropskim zemljama. Sjedinjene Američke Države i Japan imaju brojne nacionalne propise o atestiranju delova i opreme vozila koji služe za atestiranje delova i opreme vozila u tim zemljama. Isto tako posebne propise o atestiranju i uzajamnom priznavanju izdatih atesta imaju zemlje Zajedničkog evropskog tržišta tzv. briselske direktive. Stoga pri WP 29 postoji specijalna komisija koja se bavi harmonizacijom ECE propisa sa ostalim pomenutim propisima. Naročita pažnja je posvećena homologaciji evropskih i američkih propisa.

Kao što se vidi najviši stepen uzajamnog multilateralnog priznavanja atestiranja i izdatih atesta Ostvaren je u Evropi u oblasti proizvodnje delova i opreme motornih vozila. Ovo je postignuto zahvaljujući jedinstvenim uslovima za atestiranje koji su propisani međunarodnirn

ECE pravilnicima.

Standardizacija 1982/br. 11—12