JUS standardizacija
Homologacija je dakle međunarodni sistem atestiranja delova i opreme vozila i u našoj zemlji je uklopljena u jugoslovenski sistem obaveznog atestiranja proizvoda.
Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o standardizaciji (,,Službeni list SFRJ” br. 11/80) homologacija je izjednačena sa atestiranjem i time je omogućeno spro vođenje sistema homologacije na način na koji se to Čini pri atestiranju. Ovo je takođe omogućilo nalaženje novih načina prihvatanja pravilnika o homologaciji iz sastava Sporazuma. Prema dosadašnjem iskustvu mogući način prihvatanja pravilnika iz sastava Sporazuma o homologaciji je izrada jugoslovenskih standarda o homologaciji usaglašenih sa pravilnicima iz sastava sporazuma. Do sada je napravljeno 6 standarda o homologaciji i pripremljeno za objavljivanje. Homologacija delova i opreme vozila prema ovim standardima reguliše se propisom o obaveznom atestiranju (homologaciji) prema čl. 56. Zakona o standardizaciji. Na ovaj način je rešeno i pitanje sankcija za nepoštovanje propisa o atestiranju (homologaciji).
Primenom Zakona o standardizaciji i primena Sporazuma o homologaciji delova i opreme motornih vozila dobija jugoslovenski karakter i postaje jugoslovenski sistem. Dosadašnji rezultati sprovođenja Sporazuma se ne mogu smatrati zadovoljavajućim što predstavlja razlog za kritičku analizu ı otklanjanje uzroka.
POTREBNI PREDUSLOVI ZA SPROVOĐENJE SPORAZUMA U ZEMILJI
Za potpuno uklapanje našeg sistema homologacije u sistem na bazi Sporazuma, potrebno je obezbediti sledeće preduslove:
— dovoljno proizvodnih kapaciteta takvog tehnološkog nivoa koji bi zadovoljio sve homologacione zahfteve, — određen nivc kreativnih potencijala za nalaženje sop stvenih rešenja i za praćenje kompleksnih zahteva,
— kadrove i opremu za obavljanje složenih homologacionih ispitivanja,
— određen stepen organizovanog pristupa problemima hnomologacije sa pozicija jugoslovenskih interesa,
— koordinacija razvojnih mogućnosti između proizvođača i ostalih naučno-istraživačkih institucija,
Standardizacija 1982/br. 11—12
— sredstva i sistem finansiranja svih aktivnosti u vezi sa sprovođenjem jugoslovenskog sistema homologacije, kao i u vezi sa uključivanjem u većinu aktivnosti oko pripreme projekata u okviru ECE,
— usklađen odnos između proizvođača i sistemskih mera države, itd.
Nezadovoljavajući rezultati u oblasti homologacije, od potpisivanja Sporazuma do danas, ukazuju na to da pomenuti preduslovi nisu postojali u zadovoljavajućoj meri. | Istorijat razvoja automobilske industrije i njeno sadašnje stanje ukazuju na prisustvo znatne neusaglašenosti u razvoju, usitnjenosti i dezintegraciji proizvođača, Kao i divergentne orijentacije usvojenih tehnologija. Pored pozitivnih faktora, licencna politika je ostavila određene pečate svog porekla i postavila vrlo specifične, ali trajne temelje nesklada u daljem razvoju proizvodnih kapaciteta. Zbog toga se teško mogu angažovati svi raspoloživi kapaciteti u zemlji na bazi kooperacije ti cilju zadovoljavanja homologacionih zahteva. Ukidanje zavisnosti od inostranih partnera i stvaranje jednostavnijeg plana razvoja, predstavljaju danas objektivnu nužnost, u čemu će sprovođenje jugoslovenskog sistema homologacije imati određeno mesto. Učešće nauke i stečenih znanja već danas imaju zapaženo niesto, što predstavlja rezultat na vreme uočenih DOtrebz. To znači, da u ovoj industriji postoji određen nivo kreativnih potencijala koji će odigrati zapaženu ulogu u praćenju i nalaženju rešenja za sve složenije homologacione zahteve. Ovo je posebno važno sa gledišta obavljanja potrebnih homologacionih ispitivanja u zemlji, za koja su do sada proizvođači izdvajali znatna sredstva budući da su obavljali homologaciju u inostranstvu Potrebna oprema za ovu vrstu ispitivanja predstavlja poseban problem zbog skupih investicija. Postojeće mogućnosti za kompletna ispitivanja (u odnosu na važeće ECE pravilnike) još uvek su skromne i ne m „gu se poboljšati bez ulaganja, uglavnom, na bazi udruživanja sredstava.
Poseban preduslov za pravovremeno informisanje je praćenje i učešće u međunarodnim aktivnostima u okviru ECE. Ovo zahteva iznalaženje novih izvora finansiranja, a naročito deviznih sredstava za učešće naših predstavnika u radu grupa izvestilaca.
Da bi se sistem homologacije uspešno sprovodio potrebno je još i uspostavljanje efikasnog sistema koordinaci-
577