JUS standardizacija
— dopunska sredstva neophodna za potpuno osposobljavanje laboratorija za pojedine pravilnike, — vreme potrebno za potpuno osposobljavanje. Može se zaključiti da u pogledu raspoloživih kapaciteta za obavljanje homologacionih ispitivanja u odnosu na sve pravilnike, situacija nije dobra, što može ugroziti sprovođenje sistema homologacije. Udruživanjem sredstava se može dosta učiniti, ali realna slika se može dobiti tek nakon svestranih analiza. Najveći interes za opremanje laboratorija su do sada pokazali veliki proizvođači — izvoznici, kao što su Zavodi Crvena Zastava. Zbog obaveznog homologovanja njihovih proizvoda radi izvoza u područje primene ECE pravilnika, utrošena su velika materijalna sredstva. U uslovima velikog broja prihvaćenih pravilnika u našoj zemlji, znatan deo ovako utrošenih sredstava bi ostao u zemlji i mogao bi se utrošiti za opremanje domaćih laboratorija. Ovlašćivanje organizacija udruženog rada za obavljanje homologacionih ispitivanja predstavlja deo aktivnosti u procesu sprovođenja sistema homologacije. Zakonom o standardizaciji i propisima o obaveznoj homologaciji delova i opreme, utvrđeni su osnovni kriterijumi za ovlašćivanje, kao što je to i kod atestiranja proizvoda. Zbog određenih specifičnosti sistema homologacije u odnosu na atestiranje, teško je insistirati na ispunjenju svih načela i kriterijuma. Na primer, zbog naglašene koncentracije ispitivačkih kapaciteta kod najzaintere-
sovanijih organizacija, odnosno proizvođača, u politici
ovlašćivanja teško može biti zastupljen princip ravno-
merne raspoređenosti. Isto tako, preduslov o ,,neutralnosti ovlašćene organizacije” kada se ona nalazi u sastavu proizvodne organizacije, ne može se rešiti na zadovoljavajući način.
Savezni zavod za standardizaciju će, vodeći računa o svim specifičnostima, politiku ovlašćivanja sprovoditi dosledno omogućujući svim zainteresovanim organizacijama koje ispunjavaju postavljene zahteve, da uzmu učešća u ovom procesu, bez obzira da li nastupaju pojedinačno ili u sklopu sa Poslovnom zajednicom.
ZAKLJUČNA RAZMATRANJA '
Na osnovu izloženog materijala može se zaključiti da sprovođenje Međunarodnog sporazuma o homologaciji delova i opreme motornih vozila, kroz jugoslovneski sistem homologacije, za našu zemlju ima veliki značaj i da mu se mora posvetiti mnogo veća pažnja, uz angažovanje svih zainteresovanih u našem društvu.
Zbog vrlo striktnih i složenih homologacionih zahteva u odnosu na stanje naše automobilske industrije, ograničenih mogućnosti za obavljanje homologacionih ispitivanja i niza nerešenih pitanja iz domena finansiranja pratećih aktivnosti, može se zaključiti da u našoj zemlji još nisu stvoreni svi potrebni preduslovi za sprovođenje Sporazuma u potpunosti, odnosno, za jedan njegov deo. Stvaranje kompletnih preduslova treba da buqae predmet daljeg rada i preokupacija svih zainteresovanih. Sprovođenje Međunarodnog sporazuma i sistema homologacije dovodi Savezni zavod za standardizaciju u situaciju da rešava čitav niz problema organizacione, tenničke i ekonomske prirode.
Zainteresovanost proizvođača za sprovođenje Sporazuma | sistema homologacije postoji prvenstveno zbog mogućnosti olakšanja izvoza, sprečavanja uvoza loše inostrane robe i povoljnog uticaja ECE aktivnosti na njihov razvoj. Ova zainteresovanost se mora proširiti i na poboljšanje kvaliteta proizvoda za domaće tržište i ulaganje napora za dostizanje što višeg nivoa bezbednosti vozila, očuvanja životne sredine, štednje energije itd. Uključivanje u međunarodnu aktivnost oko izrade ECE pravilnika predstavlja interes za našu zemlju radi donošenja propisa o očuvanju nivoa bezbednosti, o zaštiti životne sredine i o štednji energije, zbog čega naša zemlja prevashodno uzima učešće u finansiranju tih aktivnosti. Međutim, za proizvođače mtoronih vozila, ova aktivnost je izuzetno važna jer ih pravovremeno :.ključuje u probleme, doprinosi nivou znanja i podstiče njihove razvojne mogućnosti. Zbog toga se od njih očekuje mnogo konstruktivniji prilaz rešavanju problema finansiranja ovih aktivnosti.
581
a La e o_O __________________________________________________________________________________________________,.=
Standardizacija 1982/br. 11—12-