JUS standardizacija

kraja 1979. godine. S obzirom na intenzivnu aktivnost u ECE na nizu potpuno novih projekata, jasno je da je mnogo propušteno u smislu pravovremenog uključivanja u probleme tamo gde inače zaostajemo za Evropom. Sledeći primer to dobro ilustruje. Naime, na dva zasedanja grupe WP 29, raspravljano je o nivoima dozvoljene buke motornih vozila za period do 1985. i period od 1985. do 1990. godine. Predložene su vrlo stroge granice nivoa buke na kojima su uglavnom insistirale bogate i tehnološki razvijene zemlje, koje na osnovu zamašnih ulaganja u razvoj, verovatno već imaju spremna rešenja. Prihvatanjem tako strogih kriterijuma, ove zemlje će imati nesumljivu prednost u bliskoj budućnosti. Našom izolacijom i neblagovremenim angažovanjem naših razvojnih mogućnosti mi sami trasiramo put daljem zaostajanju za Evropom.

Sada u okviru ECE započinje intenzivan rad na projektima iz oblasti uštede goriva i zaštite životne sredine, što je za naše društvo od posebne važnosti.

Pored pomenutih komisija zbog koordinacije rijihovog rada i potreba za širim upoznavanjem tekućih problema, zatim, zbog zauzimanja stavova u slučajevima procene uticaja pojedinih odstupanja od politike sprovođenja sistema homologacije, na zahtev proizvođača, i zauzimanja stavova u odnosu na ECE, koje treba da zastupaju naši predstavnici, kao i zbog drugih poslova u vezi sa sprovođenjem sistema homologacije, pri Saveznom zavodu za standardizaciju formira se zajedničko kolegijalno telo, odnosno Komisija za motohomologaciju, od predstavnika saveznih organa uprave i saveznih organizacija.

DOKUMENTACIJSKA DELATNOST

Zbog intenzivne aktivnosti na međunarodnom planu iz oblasti homologacije delova i opreme motornih vozila, Jugoslaviji kao potpisnici Sporazuma, kontinualno pristiže tekuća radna dokumentacija, koju je potrebno sređivati, arhivirati, obrađivati, prevoditi i distribuirati u našoj zemlji. Isto tako, naša zemlja je dužna da svakoj zemlji potpisnici Sporazuma dostavlja saopštenja sa pratećom dokumentacijom o homologacijama izvršenim kod nas.

Do sada je primljeno, sređeno i obrađeno oko 30.000 dokumenata, od čega je jedan deo preveden. Pored toga, iz sredstava Saveznog zavoda za standardizaciju

580

izdaju se i četiri vrste biltena;

— informativni bilten o kompletnoj aktivnosti,

— dokumentacijski bilten o prispelim dokumentima,

— bilten o izdatim saopštenjima o homologacijama u drugim zemljama, kao i o homologacijama izdatim kod nas, i

— bilten o homologaciji motornih vozila u okviru sedme sekcije SEV-a.

S obzirom da se celokupna dokumentacija o tekućoj

aktivnosti ECE (za koju se smatra da je važna za rad

komisija, kao i za zainteresovane proizvođače) mora prevoditi i umnožavati u velikom broju primeraka, troškovi u poslednje vreme postaju veliki. Rešenja u vezi s tim se takođe moraju tražiti na bazi učešća svih za-

interesovanih.

MOGUĆNOSTI OBAVLJANJA HOMOLOGACIJSKIH ISPITIVANJA | POLITIKA OVLAŠĆIVANJA LABORATORIJA U procesu sprovođenja Sporazuma i jugoslovenskog sistema homologacije, postojanje organizacija koje su u stanju da ova ispitivanja obavljaju, predstavlja značajan deo ovog složenog procesa.

Zbog raznolikosti homologacijskih zahteva iz ECE pravilnika, nemoguće je očekivati postojanje jedne univerzalne laboratorije koja bi svojim potencijalima i raspoloživom opremom bila u stanju da obavlja kompletna ispitivanja. Neki pravilnici zahtevaju izuzetno skupu opremu, čija nabavka predstavlja problem i za mnogo bogatije zemlje. Iz tih razloga, 1970. godine, na inicijativu Saveznog sekretarijata za privredu i Biroa proizvođača motornih vozila, formirano je Poslovno udruženje — Jugoslovenski centar za ispitivanje delova i opreme motornih vozila — CIV, sa sedištem u Beogradu. Nakon samoupravnog reorganizovanja, ovo udruženje je prešlo u Poslovnu zajednicu za ispitivanje motornih vr _ila „Motohom”, koja danas predstavlja organizaciju za koordinaciju i saradnju na poslovima homologacionih ispitivanja. .

Radi sticanja uvida u sadašnju osposobljenost laboratorija u odnosu na zahteve ECE pravilnika, sprovedena je anketa koja se bazira na sledećim pitanjima:

— raspoloživi kadrovi (obučenost, broj, itd.),

— merni uređaji i pribor,

— raspoloživ prostor,

Standardizacija 1982/br. i11—12