JUS standardizacija
GG. METODOLOŠKE STUDIJE I OBRAZOVANJE
PREDSTAVNICI VLADA ODGOVORNI ZA POLITIKU STANDARDIZACIJE SLOŽILI SU SE DA PREPORUČE DA
G.1 Vlade EEK treba, u saradnji sa odgovarajućim međunarodnim ili drugim organizacijama, uzimajući u obzir aktivnosti ISO i IEC, da razmotre mogućnost većeg podsticanja:
— uvođenja predmeta standardizacije u naučne i tehničke programe obrazovnih institucija;
— obrazovanja i obučavanja stručnjaka u oblasti standardizacije;
— izrade studija sa specifičnom problematikom u cilju produbljivanja metodologije standardizacije koja proizilazi iz međunarodne saradnje.
DEFINICIJE
usvojene na Trećem zasedanju predstavnika vlada odgovornih za politiku standardizacije (10 — 14. juni 1974).
Navedene definicije imaju prvenstveno za cilj da olakšaju rad EEK na otklanjanju prepreka u međunarodnoj trgovini koje nastaju zbog neusaglašenosti standarda kao i kada se međunarodni standardi ne primenjuju. Predstavnici vlada su se na Trećem zasedanju, između ostalog, složili da je od najvećeg značaja da se definicije usaglase na međunarodnom nivou. Zbog toga je izražena nada da će odgovarajuće međunarodne organizacije, u okviru svoje delatnosti koja se odnosi na definicije, voditi računa o već usvojenim definicijama.
U vezi sa formulacijom definicije (25) ,,Sistem atestiranja” na Trećem zasedanju predstavnika vlada postignuta je saglasnost da su vlade dužne da preporuče preduzimanje odgovarajućih mera kako bi pravila u vezi sa postupkom i upravljanjem ovakvim sistemima bila dostupna javnosti.
(i) Propis
Dokumenat čija je primena obavezna i koji sadrži zakonska, podzakonska ili administrativna pravila a kojeg je doneo i objavio nadležan organ koji ima zakonska ovlašćenja.
(2) Tehnički uslovi Dokumenat koji utvrđuje karakteristike nekog proizvo-
da ili usluge kao što su: nivo kvaliteta ili upotrebne karakteristike, zahtevi u pogledu bezbednosti, dimenzije.
Standardizacija 1982/br. 11—12
Ovaj dokumenat moše sadržati zahteve u pogledu terminologije, simbola,ispitivanja i metode ispitivanja, pakovanja, označavanja ili nanošenja etiketa. Tehnički uslovi mogu takođe biti dati u obliku uputstva.
(3) Standard
Tehnički uslovi ili drugi dokumenat dostupan javnosti pripremljen u saradnji i na osnovu konsenzusa ili opšteg prihvatanja od strane svih zainteresovanih, zasnovan na zajedničkim rezultatima nauke, tehnike ı praktičnog iskustva, čiji je cilj postizanje optimalne koristi
· za društvo a donosi ga nadležni organ na nacionalnom,
regionalnom ili međunarodnom nivou.
Napomena: 1. Tehnički uslovi koji ispunjavaju sve zahteve koji su sadržani u definiciji, mogu ponekad imati drukčiji naziv na primer: ,,preporuka”,
Napomena: 2. U nekim jezicima reč ,,standard” se često koristi u drugom značenju nego u ovoj definiciji i u tim slučajevima može se odnositi na tehničke uslove Koji ne ispunjavaju sve zahteve sadržane u datoj definiciji, na primer ,,interni standard”,
(4), Tehnički propis
Propis koji sadrži standard ili tehničke uslove, ili se po-
ziva na njih.
Napomena: Tehnički propis može biti dopunjen tehničkim uputstvom u vezi sa postupkom (postupcima) sprovođenja propisa.
(5) Usaglašeni standardi
Standardi koji imaju isti predmet standarda, a utvrdile su ih različite organizacije za standardizaciju i koji su tehnički identični ili su priznati u praksi kao tehnički identični.
Napomena: Usaglašavanja standarda se obično vrše u cilju sprečvanja ili otkrivanja tehničkih barijera u trgovini u onom delu sveta u kojem se primenjuju.
(6) Obavezan standard
Standard čija je primena obavezna na osnovu propisa. (7) Pozivanje na standarde
Metod izrade propisa prema kome se u tekstu detaljno
izlaganje tehničkih uslova zamenjuje pozivanjem na jedan ili više standarda.
595