JUS standardizacija
Standardizacija 1983./br.1—2
U ovom kontekstu može se očekivati da će biti potrebno postepeno proširivanje programa rada CERTICO-a i INFCO/ISONET-a u toku sledećih pet godina.
2.2 Komiteti za čije aktivnosti se očekuje da ostanu na
postojećem nivou (REMCO, DEVCO)
REMCO: Rad Komiteta Saveta za referentne materijale bio je jako uspešan, kako u obezbeđenju korisnih uputstava za upotrebu referentnih materijala u standardizaciji tako i na sakupljanju sažetih informacija o svetskim snabdevačima atestiranih refereninih materijala (videti ISO-ov imenik atestiranih referentnih materijala — 1982).
U toku sledećih pet godina predviđa se da REMCO nastavi rad na obezbeđivanju boljeg pristupa informacijama o referentnim materijalima i unapređenju poboljšanih postupaka za upotrebu referentnih materijala u međunarodnim standardima.
DEVCO: Ovaj Komitet Saveta odgovoran je za formulisanje i predlaganje specijalnih programa da se pomogne ISO-ovim članicama — zemljama u razvoju (ISO-ovog programa za razvoj). Tako je rad DEVCO-a bio sasvim uspešan, a Program za razvoj potpomagale su spoljne agencije za finansiranje. Očekuje se da će se rad DEVCO-a nastaviti u sledećem petogodišnjem periodu. Međutim, Program za razvoj (diskutovan posebno) mogao bi se proširiti.
2.3 Komiteti za koje se očekuje da će smanjiti broj no-
vih aktivnosti (STACO COPOLCO)
STACO: Standardizacija u industrijalizovanim privredama, na nacionalnom nivou, je zrela disciplina i mnogo osnovnih principa standardizacije, donetih prvo na nacionalnim nivoima, uspešno su transformisani za međunarodnu primenu kroz rad Komiteta za principe standardizacije, STACO. Kao rezultat toga postoji fundamentalna dokumentacija koja definiše uloge i međuodnose nacionalne i međunarodne standardizacije. Preostali zadatak je da se razviju efikasnija sredstva poređenja teorije i prakse, tj. očekivanih rezultata sa stvarnim rezultatima. Takva pitanja spadaju u širo-
ku kategoriju primene istraživanja koju treba da preduzmu kvalifikovane osobe pre nego komitetski forum. Stoga se predviđa da će se rad STACO -a kao Komiteta Saveta postepeno smanjivati u toku sledećeg perioda. Ovo kretanje može biti i reverzibilno ako rezultati primene istraživanja pokažu potrebu da se ponovo razmisli o osnovnim principima. COPOLCO:Pitanja u vezi sa interesima potrošača predstavljenih u radu međunarodne standardizacije predstavljaju drugu oblast gde je formulisanje politike ISO-a skoro kompletno. Očekuje sa de se buduće aktivnosti u oblasti potrošnje usmere na sakupljanje informacija i komuniciranje sa aktuelnim i potencijalnim predstavnicima interesa potrošača u radu ISO -a.
2.4 ISO-ov program za razvoj
3.1
ISO-ov Program za razvoj koji je formulisso DEVCO i odobrio Savet čini posebnu i jedinstvenu komponentu aktivnosti ISO-a u vezi sa standardima. Primarna svrha ovog programa je da se pomogne zemljama u razvoju, koje su članice ISO-a, da postignu aktivnije učešće u ISO-ovom tehničkom radu. Program uključuje seminare, obučavanje, specijalne publikacije (npr. ISO-ov Priručnik za razvoj) i specijalnu pomoć za učesnike iz zemalja u razvoju u ISO-ovim tehničkim komitetima. Odlukom Saveta iz 1980. godine Programom se upravlja preko Centralnog sekretarijata, a finansiraju ga spoljne agencije za razvoj.
Budući rast Programa za razvoj zavisi od ISO-ovog uspeha u obezbeđivanju adekvatnog spoljneg finansiranja. Izgledi za takvo finansiranje mogu se smatrati kao pozitivni a zasnovani su na veoma uspešnom iskustvu u toku poslednje dve godine.
RAD CENTRALNOG SEKRETARIJATA
Rad Centralnog sekretarijata proističe iz podrške ko ja se pruža različitim komponentama !SO-ovog rada, o kojima je već bilo reči, i od usluga kao što su distribucija (prodaja) i unapređenje ISO-standarda koji su centralno kontrolisani, posebno diskutovani, ito: Koordinacija i obrada međunarodnih standasr= da
Gotovo sedamdeset procenata rada Centralnog se-
27