JUS standardizacija

— u planovima funkcionisanja saobraćaja u vanrednim uslovima, na svim nivoima planiranja, planirati i upotrebu avijacije;

— organizaciji službe spasavanja jugoslovenskog, republičkog, pokrajinskog značaja posvetiti posebnu pažnju da bi mogla izvršavati zadatke spasavanja u svim vanrednim uslovima, ne remeteći izvršavanje redovnih zadataka u kojima su ova sredstva inače angažovana.

Povezano sa mogućnostima i zadacima razmotriti i obli-

ke organizovanja u vazdušnom saobraćaju naročito lake

avijacije (privredne, poslovne, sportske i druge), kao i

aerodroma, posebno u vanrednim uslovima kao i u uslo-

vima rata, te razgraničiti nadležnosti između oružanih snaga i DPZ u jednim i drugim uslovima.

5. Mehanizacija za rukovanje i pretovar tereta

U vanrednim uslovima, za efikasnost fukcionisanja saobraćaja, posebno organizovati pretovar i skladištenje tereta, koje treba osavremeniti i primeniti optimalna rešenja, imajući u vidu specifičnost konkretnih vanrednih uslova.

U obavljanju pretovarnih usluga, veoma važnu ulogu ima mehanizacija, koja treba da omogući brži pretovar robe uz manji broj angažovanja ljudi, što je od posebnog značaja u vanrednim uslovima.

Da bi mehanizacija za rukovanje i pretovar tereta odgovorila svojim zadacima treba da se standardima propiše nosivost, visina dizanja, gabariti pretovarne mehanizacije i dimenzije i nosivost zahvatnih uređaja, što je poseDno važno za mehanizaciju koja se koristi u integralnom transportu.

Potrebno je, zakonskom regulativom, obavezati OUR-e i druge investitore, naročito u saobraćajnim čvorovima, da raspolažu i određenom pretovarnom mehanizacijom sa sopstvenim pogonom, kako bi korišćenje mehanizacije bilo što fleksibilnije i u slučaju prekida snabdevanja električnom energijom.

6. Sistem veza

U plariiranju funkcionisanja saobraćaja u vanrednirn uslovima treba posebnu pažnju pokloniti planiraniu i organizaciji sistema veza u vanrednim uslovima.

Neophodno je obezbediti sistem veza koji omogućuje brzo i efikasno izvršenje zadataka. Pri tome treba davati prioritet onim objektima ·i sredstvima koji su od vitalnog značaja u vanrednim uslovima.

Nadalje, treba obezbediti modernizaciju sistema veza kako bi se postigli veći efekti u pogledu raspoloživosti, efikasnosti i pouzdanosti.

Imajući u vidu nagli razvoj tehnologije u oblasti elektronike, telekomunikacija, automatike i računarske tehnike, treba obezbediti stručnu obuku kadrova za izvršenje sve

složenijih zahteva u oblasti sistema veza u vanrednim uslovima.

Osposobljavanje sistema veza za vanredne uslove treba vršiti u skladu sa Društvenim dogovorom o opštem pDlanu veza Jugoslavije, pri čemu bi trebalo da svi imaoci sistema veza i nadležni organi uprave i oružanih snaga utvrde svoje programe mera i akrivnosti.

U cilju obezbeđivanja materijalinih i kadrovskih potencijala, treba i nadalje razvijati društvene aktivnosti koje mogu, u vanrednim uslovima, da doprinesu povećanju mogućnosti prevoza ljudi i stvari, odnosno prenosa materijalnih dobara.

U tome, od posebnog značaja su aktivnosti koje organizuju vazduhoplovni savezi, auto-moto savezi, savezi vOzača i automehaničara, radioamatera, modelara i jedriličara, brodara, konjičkih sportova, odgajivača rasnih jahaćih tovarnih grla, biciklista, podvodnih ribolovaca, istraživača mora, gnjuračkog sporta i drugi, pa im ja DOtrebno poklanjati odgovarajuću pažnju i pružiti pomoć od strane svih subjekata u društvu, posebno od strane DPO.

Organizacije koje se bave nmavedenim aktivnostima obavezne su da u svojim statutima predvide, kao posebne zadatke svojih članova, obavezu učešća u rešavanju saobraćajnih zadataka u vanrednim uslovima.

Učesnici savetovanja su pozitivno ocenili dosadašnje napore i aktivnosti Saveza inženjera i tehničara Jugoslavije i njegovih organizacija na realizaciji koncepcije ONO i DSZ. Pri tome, posebno se ističe da je na Kongresu o saobraćaju i vezama Jugoslavije, 1972. godine, na Savetovanju „,Inženjeri i tehničari u opštenarodnoj odbrani” 1977. godine, kao i na ovom Savetovanju, dato obilje predloga koji mogu korisno poslužiti svim nosiocima odbrambenih priprema u konkretnoj praksi.

Učesnici Savetovanja se zalažu da se Savez iženjera i tehničara Jugoslavije, sa svim svojim udruženim organizacijama, angažuje i na sprovođenju u život ovih zaključaka, uključujući se, preko svojih članova, u odbrambene pripreme, svih nosioca, a i kroz ostvarivanje saradnje sa ostalim društvenim organizacijama koje, uz stručnu pomoć inženjera i tehničara, mogu dati svoj doprinos pripremama za što efikasnije funkcionisanje saobraćaja u vanrednim uslovima.

Učesnici Savetovanja predlažu da se Savez inženjera i tehničara Jugoslavije založi da se nastavni programi stručnih predmeta u školskim organizacijama usmerenog obra zovanja, višim školama i fakultetima na kojima se izučava saobraćaj, dopunjavaju i usavršavaju sa tematikom koja se bavi organizacijom saobraćaja u vanrednim uslovima. Ovakvim vidom obrazovanja postići će se da svršeni đaci i studeriti budu spremni za organizovanje i izvršenje

37

Standardizacija 1983./br. 1—2