JUS standardizacija
— U saradnji sa nadležnim organima nastaviti rad na sprovođenju utvrđene koncepcije izgradnje obilaznih
- kolosečnih veza i dogradnje staničnih koloseka na pravcima od značaja u vanrednim uslovima; |
— Obezbediti sinhronizovano izvršenje programa modernizacije signalno-sigurnosnih i telekomunikacionih postrojenja za programe od interesa za zajednički saobraćaj, radi dobijanja većih efekata u pogledu bezbednosti, urednosti i organizacije železničkog saobraćaja; — Utvrditi i usaglasiti programe zaštite pruga od bujica, poplava i klizišta, u saradnji sa nadležnim DPZ;
— U saradnji sa korisnicima i drugim granama saobraćaja ubrzanije raditi na razvoju sredstava kombinovanog sistema transporta i kapaciteta za neposredno obsluživanje korisnika usluga (industrijski koloseci, manipulativni koloseci, utovarno-istovarne rampe, manipulativne površine, magacini, transportna mehanizacija i dr.);
— Posvetiti naročitu pažnju poboljšanju kadrovske strukture radnika na železnici, stalnim usavršavanjem u okviru redovnog školovanja i obrazovanja uz rad kao i poboljšanja njihovog društveno-ekonomskog položaja. 2. Drumski saobraćaj
Obezbeđenje pogonskog goriva, njegova cena i uslovljenost nabavki iz uvoza u znatnoj meri uticale su da ovaj vid saobraćaja danas nije dovoljno društveno rentabilan. Međutim ova grana saobraćaja ima poseban značaj u vanrednim uslovima, naročito na područjima gde su druge grane saobraćaja nedovoljno razvijene ili ih nema uopšte. Drumski saobraćaj predstavlja objektivnu rezervu u slučaju oštećenja drugih grana, a često može biti | jedina grana saobraćaja.
Iz tih razloga u narednom periodu, potrebno je ostvariti koordinaciju u razvoju putne mreže i infrastrukture drugih vidova i grana saobraćaja, kako bi se ostvarila neophodna usklađenost celokupnog sistema saobraćaja i ostvarila takva uloga drumskog saobraćaja.
Neophodno je pristupiti maksimalno mogućoj tipizaciji, unifikaciji i standardizaciji kamiona i priključnih vozila, sa punim osloncem na domaću industriju, propisivanjem standarda za tovarne sanduke kako bi se omogućila u najkraćem mogućem vremenu primena integralnog transporta.
Intenzitet prometa u drumskom saobraćaju, u pogledu razvoja sredstava, infrastrukture i organizacije, zahteva stalnu proveru planova kroz uvežbavanje, ažuriranje i obuku kadrova za njihovo izvršenje.
U okviru toga, posebno, trebalo bi utvrditi i planove osposobljavanja žena za vozače putničkih i lakih teretnih motornih vozila, u radnim organizacijama i DPZ, ka-
36
ko bi se ublažio problem popune ljudstvom, a istovremeno i oslobodili vojni obveznici za oružane snage, odnosno druge aktivnosti.
Sa gledišta ispunjavanja planom postavljenih zadataka neohodno je stimulativnim merama, kao što su oslobađanje poreskih i drugih plaćanja, podsticati povećanje broja tovarnih i zaprežnih grla. Ovo je od posebnog značaja u regionima gde nisu u dovoljnoj meri razviJene druge grane saobraćaja.
3. Vodni saobraćaj
Pomorski i rečni saobraćaj imaju specifične zadatke od posebnog značaja u povezivanju proizvodnih kapaciteta sa sirovinskom bazom, u prevozu robe i putnika na drugim relacijama i u povezivanju otoka sa obalom. Najmanje je osetljiv na oštećenja transportnog puta, a veoma pogodan za masovne prevoze. Osetljiv je na rušenja u lukama i pristaništima. Optimalna su rešenja u korišćenju ovog u Kombinaciji sa drugim granama saobraćaja (železnica, drumski) kao i integralnom transportu raznovrsnih materijalnih sredstava.
Pojedine vrste brodova mogu se višenamenski koristiti
u vanrednim uslovima (kao pokretna skladišta, mosto-
vi, pokretne bolnice, stambeni objekti itd.)
Polazeći od karakteristika ovog vida saobraćaja, potreb-
bno je:
— Vodnom saobraćaju dati značajnije mesto u planovima funkcionisanja saobraćaja u vanrednim uslovima;
— Kod projektovanja brodova i plovnih sredstava ove grane saobraćaja, obavljati neophodna konsultovanja radi utvrđivanja njihove dopunske namene u vanrednim uslovima i predvideti kojim zahtevima po ovim osnovima treba da udovolje, posebno u slučajevima njihovog korišćenja: za premošćavanje, za prevoz specijalne tehnike i materijalnih sredstava, kao skladišta, za zbrinjavanje ranjenika, za smeštaj i evakuaciju stanovništva itd.;
— Službi spasavanja, na moru i na rekama posvetiti više pažnje i udovoljiti minimalno, bar u skladu sa međunarodnim obavezama naše zemlje u tom poaledu. 4. Vazdušni saobraćaj
Vazdušni saobraćaj je naročito pogodan za izvršavanje hitnih evakuacija ranjenih i povređenih i dotura u cilju snabdevanja, naročito izolovanih oblasti, koje imaju druge saobraćajne veze u prekidu. Laka avijacija i helikopteri, praktično imaju veliku primenu, dok je teška transportna avijacija ograničena na specijalno pripremljene aerodrome.
Imajući u vidu pogodnosti i karakteristike avijacije i njenih mogućnosti u vanrednim uslovima, potrebno je:
Standardizacija 1983./br. 1—2