JUS standardizacija

zacija registrovana kod nadležnog privrednog suda za obavljanje metrološke delatnosti.

Pod stručnom spremom radnika podrazumeva se, pored odgovarajuće školske spreme, i stručno obrazovanje stečeno praktičnim iskustvom na poslovima pregleda merila, odnosno njihovo poznavanje, i na poslovima u vezi sa postupkom sprovođenja pregleda merila. Ovde se posebno insistira na ličnoj odgovornosti i stručnosti odgovornog radnika i njegovog zamenika sa stanovišta

objektivnosti i sigurnosti pri pregledu kao i za čuvanje poslovne tajne o merilima koja se pregledaju.

U smislu Pravilnika o uslovima koje u pogledu stručnosti

radnika, opreme i prostorija moraju ispunjavati organizacije udruženog rada za vršenje pregleda i žigosanja merila radnici koji učestvuju u poslovima pregleda merila

moraju imati najmanje srednju stručnu spremu odgovarajućeg smera, a odgovorno lice i njegov zamenik visoku stručnu spremu i najmanje tri godine radnog iskustva u metrologiji.

Pod opremljenošću organizacije udruženog rada podrazu-

meva se da ona poseduje sve potrebne etalone i ostalu

mernu opremu koji su neophodni za obavljanje pregleda

određene vrste merila. Etaloni i merna opremia moraju

biti redovno pregledani i o njima mora postojati kompletna merno-tehnička dokumentacija.

Pod organizacionim uslovima podrzumeva se da organizacija koja sprovodi pregled i žigosanje merila treba da

bude zaokružena organizaciona celina u kojoj je moguće

obaviti sve preglede s obzirom na kadrove, opremu i

metode ispitivanja, a da je pri tome isključena mogućnost negativnog uticaja ostalih organizacionih jedinica, u

prvom redu proizvođača i korisnika merila, na kvalitet rada metrološke laboratorije.

Uslovi u pogledu prostorija se odnose na obezbeđenje osnovnih uslova propisanih za izvođenje pregleda merila i

sprovođenje propisane merne metode. Prostorije moraju

da budu snabdevene uređajima za održavanje uticajnih faktora mikroklime u granicama propisanim za tu vrstu

merila, moraju da budu zaštićene od uticaja mehaničkih

vibracija, potresa, elektromagnetskih smetnji i sl.,

ukoliko su oni relevantni za sprovođenje propisane mer-

ne metode, kao i za čuvanje etalona kojima se obavlja

pregled merila. U radnim prostorijama treba da bude smeštena samo oprema koja se koristi pri pregledu merila i

mora biti raspoređena tako da ne bude izložena direkt-

nom zračenju sunca i drugih izvora toplote, kao i uticaju

agresivnih gasova, dima i prašine.

Uslovi za ovlašćivanje koji su predviđeni zakonom i koji

su ugrađeni u podzakonska akta pružaju organizacijama udruženog rada osnovu za proveravanje vršenja pregleda i žigosanja merila. Međutim, pri ovlašćivanju

treba uzeti u obzir i druge uslove relevantne za sistem

pregleda merila, kao što su:

— ekonomičnost postupka pregleda merila;

— teritorijalna raspoređenost ovlašćenih organizacija;

— optimalan broj ovlašćenih organizacija u odnosu na potrebe za pregledom merila u SFRJ;

— mogućnost vršenja određenog obima pregleda kao i specijalizovanost za pojedine vrste merila;

— objektivnost (nepristrasnost) u obavljanju pregleda.

Sistematsko i organizovano sprovođenje politike ovlaš-

ćivanja organizacija udruženog rada za pregled i žigosanje

merila, zahteva niz akcija za utvrđivanje, kako potreba

za pregledom merila u SFRJ tako i zainteresovanosti i

mogućnosti OUR-a za uključivanje u sistem pregleda

merila. Ovaj složen problem može se efikasnije rešiti u

saradnji sa privrednim komorama republika i autonom-

nih pokrajina i sa drugim organizacijama i zajednicama.

4. POSTUPAK OVLAŠĆIVANJA

Postupak za utvrđivanje da li su ispunjeni uslovi za ovalšćivanje, za pregled i žigosanje, pokreće zainteresovana organizacija udruženog rada kada se zahtevom obrati Saveznom zavodu za mere i dragocene metale. Uz zahtev se podnosi i sva potrebna dokumentacija kojom se dokumentuje da su traženi uslovi ispunjeni. U zahtevu se navodi i vrsta merila koju organizacija udruženog rada želi da pregleda kao i podaci o mernim veličinama, mernom opsegu i njihovoj klasi tačnosti.

Pošto se utvrdi da je dostavljena dokumentacija potpuna pristupa se neposrednom postupku utvrđivanja da li su ispunjeni uslovi za pregled i žigosanje merila.

Tok postupka za ovlašćivanje prikazan je na slici. Organizacija udruženog rada koja je rešenjem ovlašćena za pregled i žigosanje merila dobija od Saveznog zavoda za mere i dragocene metale svoj ŽIg.

Ispravna merila ovlašćena organizacija žigoše ili izdaje uverenje o njihovoj ispravnosti koje potpisuje odgovorni radnik ili njegov zamenik. Ukoliko je merilo neispravno izdaje se rešenje kojim se uskraćuje žigosanje neispravnog merila.

U Saveznom zavodu za mere i dragocene metale vodi se registar o ovlašćenim organizacijama udruženog rada. U Zavodu se takođe vodi i kartoteka ovlašćenih organizacija radi praćenja u kolikom obimu je zastupljena provera merila u određenom području. Kartoteka ima različite sadržaje podataka u zavisnosti od vrste merila.

5. NADZOR NAD RADOM OVLAŠĆENIH LABORATORIJA Savezni zavod za mere i dragocene metale je po zakonu odgovoran i dužan da vrši nadzor nad ovlašćenim organizacijama udruženog rada.

Sistematski nadzor nad radom ovlašćenih organizacija vrši se u cilju provere da li se dato ovlašćenje sprovodi u skladu sa Zakonom o mernim jedinicama i merilima

97

Standardizacija 1983,/br.9—-4