JUS standardizacija
— o predlozima ovih komisija za (tehničko i drugo) proveravanje tehničkih rešenja sadržanih u jugoslovenskim standardima radi sagledavanja mogućih efekata njihovog primenjivanja, što je inače obaveza koja proizilazi iz člana 2. Zakona o standardizaciji;
— O broju predloga ovih komisija u pogledu usaglašavanja jugoslovenskih standarda sa međunarodnim standardima, kao i
— o broju drugih predloga komisija za standarde, podnesenih u cilju unapređenja standardizacije u SFRJ.
Međutim, činjenica da o naprea navedenim pitanjima nije vođena jedinstvena evidencija ni u kom slučaju ne znači da odgovarajuće odredbe Zakona o standardizaciji nisu bile sprovođene u skladu sa zakonom, već samo to da iste nisu bile evidentirane na određeni način ı da iz tih razloga nisu evidentirani odgovarajući podaci. Sprovođenje odredaba Zakona o standardizaciji moguće je kontrolisati putem kontrole rešenja o obrazovanju odgovarajućih komisija u pogledu sastava tih komisija u skladu sa zakonskim odredbama, a u pogledu sprovođenja drugih zakonskih odredaba, koje se odnose na ovalšćenja i rad komisija, putem zapisnika o radu ovih komisija.
DRUGI OBLICI SARADNJE SAVEZNOG ZAVODA ZA STANDARDIZACIJU KOJI DOPRINOSE QTVARANJU PREMA DRUGIM SUBJEKTIMA
Propise o tehničkim normativima, normama kvaliteta i
druge propise iz oblasti standardizacije donosi direktor Saveznog zavoda za standardizaciju, i to: propise o tehničkim normativima i normama kvaliteta u saglasnosti sa funkcionerima koji rukovode saveznim sekretarijatima ili saveznim komitetima određenih zakonom, a ostale propise iz oblasti standardizacije — samostalno. Zakonom o standardizaciji nije, u pogledu donošenja ovih propisa, predviđeno da pri donošenju ovih propisa njihove nacrte i predloge razmatraju, i na njih daju primedbe, predloge i mišljenja drugi subjekti osim subjekata određenih Zakonom o standardizaciji.
Međutim, polazeći od odredaba Zakona o osnovama sistema državne uprave i o Saveznom izvršnom veću i saveznim organima uprave, kojim su ustanovljena načela saradnje saveznih organa uprave i saveznih organizacija u vršenju poslova i zadataka iz njihovog delokruga sa organizacijama udruženog rada, drugim samoupravnim organizacijama i zajednicama i organima uprave u SR i SAP, Savezni zavod za standardizaciju — nastojeći da propisi iz oblasti standardizacije sadrže najoptimalnija tehnička rešenja pojedinih problema — pri izradi i donošenju ovih propisa primenjuje u načelu isti postupak koji se primenjuje pri donošenju jugoslovenskih standarda. U informativnim glasilima Saveznog zavoda za standardizaciju ob-
282
javljuje se da je pripremljen nacrt određenog propisa, i daje se informacija o tome koji subjekti, koji su zainteresovani za odgovarajući propis, i na koji način mogu pribaviti taj nacrt radi razmatranja i stavljanja eventualnih primedaba, predloga i mišljenja, kao i u kom roku treba iste da dostave Saveznom zavodu za standardizaciju. Radne grupe koje rade na izradi ovih propisa kao i odgovarajuće stručne službe u Saveznom zavodu za standardizaciju obavezne su prema utvrđenoj metodologiji izrade ovih propisa da sve uredno i blagovremeno dostavljene primedbe, predloge ı mišljenia ove vrste uzimaju u obzir pri utvrđivanju konačnog teksta predloga propisa, odnosno pri pravnoj redakciji, tehničkoj i jezičkoj unifikaciji. Po potrebi održavaju se i zajednički konsultativni sastarci članova radne grupe, predstavnika stručnih službi Saveznog zavoda za standardizaciju i podnosilaca takvih predloga, primedaba i mišljenja radi iznalaženja odgovarajućih rešenja i usaglašavanja stavova po pojedinim pitanjima. Takav način rada potvrdio se u dosadašnjoj praksi kao opravdan, jer je omogućio odgovarajuće korekcije teksta predloga propisa na osnovu stručnih argumenata i ocene tih argumenata na osnovi široj od uobičajene. Ovaj postupak u isto vreme doprinosi boljem „„prihvaćanju“ a time i sprovođenju ovih propisa u praksi, jer organizacije udruženog rada ove propise posmatraju kao pravila koje su same utvrdile ili učestvovale u njihovom utvrđivanju, a ne kao propise nametnute „,odozgo”. | pored svih napred istaknutih prednosti takvog načina rada mora se konstatovati da takav postupak produžava vreme potrebno za izradu nacrta propisa, jer je usaglašavanje stavova po određenim pitanjima često dugotrajno i teško, s obzirom na odraz tehnički opravdanih rešenja pojedinih problema s aspekta bezbednosti, zaštite, štednje i sl. na ekonomiju, organizaciju rada i druga područja.
Pri Privrednim komorama u pojedinim SR i SAP formirane su i deluju posebne Komisije za standardizaciju i kvalitet, sa kojima Savezni zavod za standardizaciju najuže sarađuje. Ova saradnja se odvija putem međusobnih konsultacija i zajedničkog razmatranja pojednih pitanja i problema iz ovih oblasti, što rezultira sprovođenjem zajednički dogovorenih mera i akcija. U saradnji sa ovim komisijama, pored toga, organizuju se povremeno savetovanja o aktuelnim pitanjima standardizacije i kvaliteta. Na osnovu opštih i stručnih rasprava o takvim pitanjima na ovim savetovanjima donose se zaključci koje Savezni zavod za standardizaciju u najvećoj mogućoj meri uzima u obzir u svom radu, a posebno u programiranju i planiranju svojih delatnsoti. Naročito živa i aktivna saradnja razvijena je sa ovim komisijama pri privrednim komorama SR Slovenije, SR Makedonije i SR Hrvatske.
Savezni zavod za standardizaciju razvija i saradnju sa društveno-stručnim organizacijama koje su aktivne u oblasti standardizacije i kvaliteta, kao što su: Savez inženje-
Standardizacija 1983./br. 11—12