JUS standardizacija
TABELA 5. — KLASE RADNOG VREMENA
Trajanje
pogona — ukupno h
Klase radnog Primedbe
vremena
Neredovna (slučajna) upotreba
3.200 6.300
Redovna upotreba — neznatnaj|
Redovna upotreba — sa preki-
dima 12.500 Intenzivna upotreba — nere-
dovna
Intenzivna upotreba
Ukupno trajanje pogona iz tabele 5. su teorijske vrednosti i služe kao kriterijum za izbor elemenata mehanizama i ne smatraju se kao garantovane vrednosti trajanja DOgOna. U toku pogona mehanizmi nisu stalno maksimalno opterećeni. Prema veličini opterećenja, mehanizmi mogu da budu svrstani u jedno od 4 stanja opterećenosti u zavisnosti od veličine koeficijenta opterećenja rmehanizma Km koji se izračunava po obrascu:
ti Pi_\ |
i i
Km = > | — (SP e je:
t Pmax GE
ti — srednja dužina trajanja rada mehanizma u časovima za svaku veličinu tereta posebno: t,, tx, ty „, t4y s tri
t — ukupan iznos trajanja rada mehanizma t=ti=t, ta tas+...+tn
Pi — srednje veličine individualnih tereta karakteristič-
nih za mehanizam u pogonu Pmax — najteži teret koji sme mehanizam da optereti m= 3 Razvijeni obrazac za koeficijent opterećenja mehanizma
= |__PI a | ; t Pmax it Pmax
_t3 | P3 - tn Pn + P-N J Mati t Pmax t | Pmax
298
| opterećenja
*
Nominalni koeficijent opterećenja mehanizma se određuje tako što se računski koeficijent opterećenja zaokruži na najbližu višu vrednost iz tabele 6.
TABELA 6. — STANJE OPTEREĆENJA MEHANIZMA
Stanje koeficijent Primedbe
opterećenja
Mehanizam je izuzetno maksimalno opterećen a obično radi sa malim opterećenjem
Mehanizam je retko maksimal-
L2 — srednje no opterećen a obično radi pod srednjim opterećenjem.
L3a — teško Mehanizam je retko maksimalno opterećen a obično radi pod teškim opterećenjem.
Mehanizam najčešće radi pod |
La — vrlo | teško
maksimalnim opterećenjem.
U zavisnosti od stanja opterećenja i klase radnog vremena mehanizmi bi bili podeljeni u 8 klasa datih u tabeli 7.
TABELA 7. — POGONSKE KLASE MEHANIZMA
Nominalni· Klase radnog vremena Stanje koeficij. Ti|T+|Ta|Ta|Ts|T6|T<~|Ta| To} opterećenja opterećenja | Km |
__MvdaavavobyMe
Li, — lako L+ — sred-
nje L3 — teško
La — vrlo
teško
Načini korišćenja pogonskih klasa dizalica i mehanizama bi bili određeni drugim standardima kao što su standardi za proračun noseće konstrukcije dizalice, užadi, kuka i i drugih standarda koji su u vezi sa pogonskim klasama.
Standardizacija 1983./br. 11—12 !