JUS standardizacija

TABELA 5. — KLASE RADNOG VREMENA

Trajanje

pogona — ukupno h

Klase radnog Primedbe

vremena

Neredovna (slučajna) upotreba

3.200 6.300

Redovna upotreba — neznatnaj|

Redovna upotreba — sa preki-

dima 12.500 Intenzivna upotreba — nere-

dovna

Intenzivna upotreba

Ukupno trajanje pogona iz tabele 5. su teorijske vrednosti i služe kao kriterijum za izbor elemenata mehanizama i ne smatraju se kao garantovane vrednosti trajanja DOgOna. U toku pogona mehanizmi nisu stalno maksimalno opterećeni. Prema veličini opterećenja, mehanizmi mogu da budu svrstani u jedno od 4 stanja opterećenosti u zavisnosti od veličine koeficijenta opterećenja rmehanizma Km koji se izračunava po obrascu:

ti Pi_\ |

i i

Km = > | — (SP e je:

t Pmax GE

ti — srednja dužina trajanja rada mehanizma u časovima za svaku veličinu tereta posebno: t,, tx, ty „, t4y s tri

t — ukupan iznos trajanja rada mehanizma t=ti=t, ta tas+...+tn

Pi — srednje veličine individualnih tereta karakteristič-

nih za mehanizam u pogonu Pmax — najteži teret koji sme mehanizam da optereti m= 3 Razvijeni obrazac za koeficijent opterećenja mehanizma

= |__PI a | ; t Pmax it Pmax

_t3 | P3 - tn Pn + P-N J Mati t Pmax t | Pmax

298

| opterećenja

*

Nominalni koeficijent opterećenja mehanizma se određuje tako što se računski koeficijent opterećenja zaokruži na najbližu višu vrednost iz tabele 6.

TABELA 6. — STANJE OPTEREĆENJA MEHANIZMA

Stanje koeficijent Primedbe

opterećenja

Mehanizam je izuzetno maksimalno opterećen a obično radi sa malim opterećenjem

Mehanizam je retko maksimal-

L2 — srednje no opterećen a obično radi pod srednjim opterećenjem.

L3a — teško Mehanizam je retko maksimalno opterećen a obično radi pod teškim opterećenjem.

Mehanizam najčešće radi pod |

La — vrlo | teško

maksimalnim opterećenjem.

U zavisnosti od stanja opterećenja i klase radnog vremena mehanizmi bi bili podeljeni u 8 klasa datih u tabeli 7.

TABELA 7. — POGONSKE KLASE MEHANIZMA

Nominalni· Klase radnog vremena Stanje koeficij. Ti|T+|Ta|Ta|Ts|T6|T<~|Ta| To} opterećenja opterećenja | Km |

__MvdaavavobyMe

Li, — lako L+ — sred-

nje L3 — teško

La — vrlo

teško

Načini korišćenja pogonskih klasa dizalica i mehanizama bi bili određeni drugim standardima kao što su standardi za proračun noseće konstrukcije dizalice, užadi, kuka i i drugih standarda koji su u vezi sa pogonskim klasama.

Standardizacija 1983./br. 11—12 !