JUS standardizacija
teorijskog veka trajanja u satima (800, 1600, 3200, 6300, 12500, 25000 i 50.000 sati).
Na sličan način u DIN standardima dizalice su svrstane u 6 pogonskih klasa a mehanizmi u 9 klasa.
Međutim, Međunarodna organizacija za standardizaciju (ISO) u standardu ISO 4301/80 je i kompletne dizalice i mehanizme podelila u osam klasa.
Time je omogućeno da se sačini racionalnija koncepcija čelične konstrukcije dizalice i njenih mehanizama u odnosu na ono što omogućava važeći JUS M.D1.020 koji dizalice svrstava samo u četri pogonske klase.
Stoga novi JUS M.D1.020 treba usaglasiti sa standardom ISO 4301/80. U njemu bi, prema maksimalnom broju radnih ciklusa, dizalice trebalo da budu svrstane u 10 klasa prema tabeli 2.
TABELA 2. — KLASE RADNIH CIKLUSA
Klass Maksimalni
radnih broj radnih Primedbe
ciklusa ciklusa
Neredovna (slučajna) upotreba
Redovna upotreba neznatna
Redovna upotreba sa prekidi-
ma
Intezivna upotreba neredovna
Intenzivna upotreba
Prema opterećenju dizalice bi se svrstale u 4 klase u zavisnosti od veličine koeficijenta opterećenja Kp koji se izračunava po obrascu:
i Ko=5 ci Pi \m p= . , gde je: Ct e gde j
Ci — srednji broj ciklusa rada za svaku veličinu tereta posebno: C1,C2,C3.. Gn
Ct — ukupan broj ciklusa rada
Gt=Ci=GlIPC2+ CG3PE 0 00 Gn
Pi — srednje veličine individualnih tereta karakteristič-
nih za rad dizalice: Pl, P?2,P3...Pn
Standardizacija 1983./br. 11 -12
Pmax — naiteži teret koji dizalica sme da diže m=3 Razvijeni obrazac za koeficijent opterećenja dizalice je:
ko- 1 .{[_P ZLU EP: PC Cc Pmax CC Pmex +
; 3 3 “CJ | IP u GG Pa Ct Pmax Ct Pmax Nominalni koeficijent opterećenja dizalice se određuje
tako što se računski koeficijent opterećenja zaokruži na najbližu višu vrednost iz Tabele 3.
TABELA 3. — KLASE OPTEREĆENJA DIZALICE
Nominalni
Primedbse
Klase koeficijent
opterećenja
O1—laka O3—teška Dizalica diže retko maksimalni teret a obično diže teške terete QO4—vrlo 1,00 Dizalica je najčešće opter. teret. Lai
U zavisnosti od klase opterećenja i klase radnih ciklusa dizalice bi bile svrstane u 8 pogonskih klasa datih u tabe-
li 4.
opterećenja
Dizalica diže izuzetno maksimal ni teret a obično diže male tere-
te
0,25 Dizalica diže retko maksimalni teret a obično diže srednje tere-
blizu maksim. teretu
TABELA 4. — POGONSKE KLASE DIZALICE
Klass radnih ciklusa
Nominalni
koesficijent ua
Klasa opterećenja
QO2—srednja O, 25 as uska | ___os0 12 KICO NNEF WNHE
Prema dužini trajanja upotrebe mehanizama u satima, mehanizmi bi bili podeljeni u 10 klasa datih u tabeli 5.
297