JUS standardizacija

teorijskog veka trajanja u satima (800, 1600, 3200, 6300, 12500, 25000 i 50.000 sati).

Na sličan način u DIN standardima dizalice su svrstane u 6 pogonskih klasa a mehanizmi u 9 klasa.

Međutim, Međunarodna organizacija za standardizaciju (ISO) u standardu ISO 4301/80 je i kompletne dizalice i mehanizme podelila u osam klasa.

Time je omogućeno da se sačini racionalnija koncepcija čelične konstrukcije dizalice i njenih mehanizama u odnosu na ono što omogućava važeći JUS M.D1.020 koji dizalice svrstava samo u četri pogonske klase.

Stoga novi JUS M.D1.020 treba usaglasiti sa standardom ISO 4301/80. U njemu bi, prema maksimalnom broju radnih ciklusa, dizalice trebalo da budu svrstane u 10 klasa prema tabeli 2.

TABELA 2. — KLASE RADNIH CIKLUSA

Klass Maksimalni

radnih broj radnih Primedbe

ciklusa ciklusa

Neredovna (slučajna) upotreba

Redovna upotreba neznatna

Redovna upotreba sa prekidi-

ma

Intezivna upotreba neredovna

Intenzivna upotreba

Prema opterećenju dizalice bi se svrstale u 4 klase u zavisnosti od veličine koeficijenta opterećenja Kp koji se izračunava po obrascu:

i Ko=5 ci Pi \m p= . , gde je: Ct e gde j

Ci — srednji broj ciklusa rada za svaku veličinu tereta posebno: C1,C2,C3.. Gn

Ct — ukupan broj ciklusa rada

Gt=Ci=GlIPC2+ CG3PE 0 00 Gn

Pi — srednje veličine individualnih tereta karakteristič-

nih za rad dizalice: Pl, P?2,P3...Pn

Standardizacija 1983./br. 11 -12

Pmax — naiteži teret koji dizalica sme da diže m=3 Razvijeni obrazac za koeficijent opterećenja dizalice je:

ko- 1 .{[_P ZLU EP: PC Cc Pmax CC Pmex +

; 3 3 “CJ | IP u GG Pa Ct Pmax Ct Pmax Nominalni koeficijent opterećenja dizalice se određuje

tako što se računski koeficijent opterećenja zaokruži na najbližu višu vrednost iz Tabele 3.

TABELA 3. — KLASE OPTEREĆENJA DIZALICE

Nominalni

Primedbse

Klase koeficijent

opterećenja

O1—laka O3—teška Dizalica diže retko maksimalni teret a obično diže teške terete QO4—vrlo 1,00 Dizalica je najčešće opter. teret. Lai

U zavisnosti od klase opterećenja i klase radnih ciklusa dizalice bi bile svrstane u 8 pogonskih klasa datih u tabe-

li 4.

opterećenja

Dizalica diže izuzetno maksimal ni teret a obično diže male tere-

te

0,25 Dizalica diže retko maksimalni teret a obično diže srednje tere-

blizu maksim. teretu

TABELA 4. — POGONSKE KLASE DIZALICE

Klass radnih ciklusa

Nominalni

koesficijent ua

Klasa opterećenja

QO2—srednja O, 25 as uska | ___os0 12 KICO NNEF WNHE

Prema dužini trajanja upotrebe mehanizama u satima, mehanizmi bi bili podeljeni u 10 klasa datih u tabeli 5.

297