JUS standardizacija

lika je u oslabljenim stubovima i gornjoj visini ivice od 750 mm iznad kolovoza.

JDO i DDO (slika 2 i 3) pa i JDOO i DDOO su ograde sa povećanom sigurnošću i neprobojnošću zahvaljujući odstojniku.

Ove ograde sastoje se od stuba HOP U-100 na koji se pričvršćuje spojnica koja nosi odstojnik.

Spojnica je na stub oslonjena, a veza je ostvarena preko dva vijka M-10 koji irriaju funkciju da kod jačih deformacija sistema budu prerezani. Spojnica je čvrsto spojena sa krutim odstojnikom. Odstojnik nosi štitnik na projektovanoj visini od 750 mm iznad ivice kolovoza u nagibu od 6” u odnosu na vertikalu. Stubovi se u nasip po pravilu pobijaju "makarom”". Ograde za objekte se razlikuju samo u konstrukciji stuba, koji je vezan za temeljnu ploču učvršćenu u podlogu objekta. Predviđena su specifična rešenja za završetke ograda, demontažne poteze DDO i pričvršćenja na zid.

Dilatacije su moguće za različite vrednosti pomaka.

b) Način delovanja usvojenog sistema (prema RAL)}

JO i DO su ograde bez odstojnika. Njihova funkcija ima samo jednu fazu. Udar vozila niz štitnik predstavlja konti nuiranu kliznu traku koja deluje kao lančanica.

Stubovi se kod udara savijaju i stavaranje "džepova" nije moguće. Jači udar težeg vozila ruši ovu ogradu. U skladu sa ovim karakteristikama propisana je i primena ovih ograda u standardu JUS U.S4.110 — Tehnički uslovi za postavljanje.

Distantne ograde JDO, DDO, JDOO i DDOO imaju dve faze u svojoj funkciji (vidi prilog 2).

Prva faza funkcije ograde započinje udarom vozila u štitnik. Vozilo ne udara u stubove jer su oni oko 40 cm udaljeni od linije štitnika. Ograda se i kod slabih udara naginje jer su stubovi slabi, time se udareni štitnik podiže naviše i stabilizuje vozilo odnosno sprečava ga da se prevrće oko prepreke. Za većinu udara ova faza je dovoljna da blago uspori vozilo naginjanjem deonice ograde možda Čak do oslanjanja stražnjeg štitnika ili trake na tlo Ako su energija ili ugao udara veći nastupa druga faza delovanja ograde. Naslonivši se stražnjim profilom na tlo daljnja sila čupa spojnicu sa stuba, prerezavši spojne vijke M-10, te se ograda zaokrenuta za 90? ponaša kao slobodna lančanica.

Vozilo troši kinetičku energiju, zaokretanjem sistema štitnik — odstojnik za 90? ispred sebe (može i do 180*) i gaženjem stubova koje sada mora još saviti u smeru kretanja. Krutost odstojnika osigurava da se udareni štitnik nalazi u tom položaju na punoj visini 800 mm kod DDO i na 500 mm kod JDO.

Vrlo čvrsta međusobna veza štitnika onemogućava kidanje trake pa se na taj način postiže neprobojnost DDO što je dokazano probama naleta teških kamiona sa

Standardizacija 1984./br. 5—6

velikim prečnikom točkova. Kod najtežih udara i zaokrenutog sistema za 180” vozilo pregazi ogradu jednim točkom ali ne i drugim, te se zadrži i zaokrene duž sistema ograde. Uništene deonice su dosta duge, ali su maksimalna usporenja u granicama koje čovek može preživeti s obzirom na udare u unutrašniosti kabine. Prodor preko prvobitno dodirnute linije ograde može iznositi i preko 2 metra, a da je ograda ipak izvršila svoj zadatak. Ova činjenica dokazuje "mekoću" takve ograde ali i traži odgovarajuću širinu zelenog medđupojasa autoputeva.

5.2 Oblik i mere

Da bi se postigao sto VvIši stepen zamenljivosti, iišophodno je utvrditi oblike i mere sastavnih delova nzszavisno od proizvođača.

Prvobitni dogovor o prihvatanju samo jednog resuilja Sa profilom "B" ostvaren je utvrđivanjem i usvajanjem oblika i mera za rešenje sa profilom "B" nazvanim u našem slučaju “tip B“. U toku su dogovori ı rad na definisanju rešenja sa profilom “A” odnosno jugoslovenski “iip A“ zaštitne ograde. Najveće poteškoće proizilaze iz pokušaja da se postojeće rešenje sa profilom “A” prizna za "tip A” bez usaglašavanja sa zahtevima za usvojeni sistem. Prevazilaženje ovih poteškoća se očekuje u najskorije vreme, a s tim i definitivno utvrđivanje jugoslovenskog "tipa A“ zaštitne ograde.

5.3 Tehnički uslovi za izradu i postavljanje

Ovi uslovi sadrže odredbe kojima se utvrđuju osobine pri

menjenog materijala za sastavne delove, način spajanja,

uslovi antikorozione zaštite, boja, označavanje kao i

uslovi u vezi sa transportom (pakovanje i isporuka).

Uslovi moraju biti usklađeni sa elementima koje sadrže

oba tipa zaštitnih ograda odnosno treba da budu zajedni-

čki i zato se ne mogu utvrditi konačno dok se ne defi-

niše i tip A”.

Ovi tehnički uslovi moraju dati odgovor na sledeća pita-

nja: i

— koje opšte uslove mora da zadovolji zaštitna ograda (visina, najmanja dužina);

— gde, kada, koji tip ograde i na koji način se vrši postavljanje; — dužina stubova i način postavljanja.

Zaštitna ograda je elemenat bezbednosti saobraćaja i

treba je postaviti na svim opasnim mestima na putu, gde

je opasnost od udara u ogradu znatno manja od prolaska,

kada to mesto ne bi bilo zaštićeno.

Da bi se uskladile mogućnosti ı potrebe izvršena je se-

lekcija opasnih mesta odnosno ublaženi su kriterijumi

za postavljanje zaštitnih ograda.

Urađeni predlog tehničkih uslova za postavljanje ograde,

127