JUS standardizacija
koji je imao za osnovu stručna i ekonomska iskustva i sagledavanja u razvijenim zemljama Evrope, kompleksno je obuhvatio ovaj problem i razlike u stavovima, prema kriterijumima, su prevaziđene donošnejem jugoslovenskog standarda JUS U.S4.110 — Tehnička oprema javnih puteva. Zaštitne ograde. Tennički uslovi za postavljanje. 6 Zaključak
U poslednjih nekoliko godina u Jugoslaviji je došlo do velikog zamaha u putogradnji. Već imamo izgrađene znatne poteze pravih auto-puteva, a na mnogim pravcima su izgrađeni magistralni putevi i poluautoputevi. Na nivou opština asfaltirano je bezbroj lokalnih puteva. Poboljšanjem puteva povećane su i brzine vožnje, a znatno je povećan i broj vozila. Intenzitet saobraćaja danas zahteva sigurnost kao nezaobilaznu činjenicu koju treba ugraditi u nove i postojeće puteve. Osim projektantskog rada na izbagavanju saobraćajnih nezgoda, ogradama treba danas na svim potrebnim mestima osigurati da posledice nesrećnog napuštanja kolovoza ne budu fatalne ili čak katastrofalne. :
U toku je izgradnja puteva iz zajma u više naših republika, mahom se radi o autoputevima koji se uključuju u evropsku mrežu puteva, pa je opravdano zahtevati, da
128
se na takvim putevima održi, na evropskom nivou standard sigurnosti.
Zaštitne ograde na putevima su, prema tome, neophodnost jer su jedan od veoma važnih činilaca bezbednosti saobraćaja na putevima.
Njihova funkcija zahteva i odgovarajuća tehnička rešenja koja će zadovoljiti ne samo saobraćajno-eksploatacione već i ekonomske zahteve, koji se u velikoj meri poklapaju i sa osnovnim principima standardizacije.
Tehnička rešenja, koja mogu zadovoljiti sve postavljene zahteve, moraju biti standardizovana jer samo takva rgešenja vode utvrđenom cilju. Analogno tome usvojeni su i jedinstveni kriterijumi za jedinstvena tehnička rešenja. U uslovima postojanja mnoštva tipova zaštitnih ograda, od kojih nijedan, u potpunosti, ne zadovoljava osnovne zahteve, usvajanje jedinstvenog sistema predstavlja veliki korak napred u stvaranju reda u proizvodnji i eksploataciji ovog proizvoda u našoj zemlji.
Postavljeni cilj, prilikom pristupa standardizovanju zaš-
·titnih ograda, u velikoj meri je ostvaren, jer je većina
akata tehničke regulative, koji se odnose na njih, već usvojena ili je usvajanje u završnoj fazi.
Prevazilaženjem pojedinačnih interesa učesnika u dogovaranju o zajedničkim rešenjima i stavljanjem opštih interesa u prvi plan stvoriće se realni uslovi za skori završetak davno započete akcije.
Standardizacija 1984./br. 5—6