JUS standardizacija
ju za ovlašćivanje organizacija proizvođača korisnika zna. ka i neutralnih organizacija za sprovođenje ispitivanja, kao i nadzora nad organizacijama proizvođača i neutralnin organizacija za ispitivanje pri sprovođenju atestiranja padaju na teret organizacija proizvođača i neutralnih organizacija.
Troškovi rada komisija Saveznog zavoda za standardizaciju za ovlašćivanje organizacija proizvođača i neutralnih organizacija za sprovođenje ispitivanja, kao i nadzora nad ovim organizacijama, u slučaju obaveznog atestiranja padaju na teret Saveznog zavoda za standardizaciju.
5.5 Veza sa međunarodnim sistemima atestiranja
— Sprovođenje međunarodnih ratifikovanih ugovora i sporazuma u vezi sa međusobnim priznavanjem rezultata ispitivanja, saopštenja o homologaciji, atesta i sl. (Sporazum o homologaciji, ATP konvencija itd.) obavlja se na osnovu propisa direktora o primeni odre đenih pravilnika ili akata i autentičnih prevoda tehničkih i ostalih dokumenata koje obavlja Savezni zavod za standardizaciju.
— Uključivanje u međunarodne sisteme i aranžmane o atestiranju i međusobnom priznavanju rezultata ispitivanja, sprovodi se na osnovu pravila važećih međunarodnih sistema i aranžmana, a uključivanje se vrši na bazi važećih zakonskih propisa.
— Savezni zavod za standardizaciju koristi bilateralnu saradnju sa ostalim nacionalnim organizacijama za standardizaciju radi olakšavanja prometa i izvoza proizvoda.
6. UNAPREĐENJE MEĐUNARODNE SARADNJE
Unapređenje međunarodne saradnje potrebno je sprovoditi u dva pravca: u pravcu efikasnijeg korišćenja rezultata rada međunarodnih organizacija i nacionalnih organizacija za standardizaciju drugih zemalja i u pravcu jačanja našeg uticaja na rad međunarodnih organizacija.
EFIKASNIJE KORIŠĆENJE REZULTATA MEĐUNARODNOG RADA
Osnovni problem u ovom pogledu je zaostajanje u tempu donošenja jugoslovenskih standarda u odnosu na tempo donošenja međunarodnih standarda, naročito u oblasti elektrotehnike. Da bi se to zaostajanje otklonilo, ili ublažilo, potrebno je Zakonom:
6.1 Regulisati da direktor Saveznog zavoda za standardi zaciju može proglasiti određene međunarodne standarde i druge slične dokumente koji imaju među-
Stan dardizacija 1984 ./ br. 78
narodni značaj, primenljivim u našoj zemlji
U mnogim slučajevima su međunarodni standard i drugi slični dokumenti direktno primenijivi u našoj zemlji, naročito kada se radi o materijalima, delovima, uređajima i opremi za profesionalne svrhe. Prerada tih standarda u jugoslovenske dugo bi trajala i skupo bi koštala, te nema opravdanja. Iz tih razloga bilo bi korisno da se stvori mogućnost da direktor Saveznog zavoda za standardizaciju svojim posebnim aktom proglasi takve međunarodne standarde primenljivim u našoj zemlji, bez ikakvih dorada i izmena i da im odredi isti,tretman kao što je tretman neobaveznih jugoslovenskih standarda.
Ovi standardi se, po pravilu, ne bi objavljivali u jugoslovenskom izdanju, već bi se koristili neposredno. Međutim, regulisala bi se mogućnost objavljivanja u posebnom izdanju Saveznog zavoda za standardizaciju u autorizovanom prevodu, s tim da troškove prevođenja, jugoslovenskog izdanja i naknade izdavača snose zainteresovane organizacije.
Isto tako, regulisala bi se mogućnost pozivanja na ove standarde u jugoslovenskim standardima.
Zakonom predvideti da direktor Saveznog zavoda za standardizaciju posebnim aktom određuje uslove i poštu" pak koji se odnose na ovo proglašavanje.
6.2 Definisati osnovne principe korišćenja međunarodnih standarda, za izradu jugosiovenskih
U skladu sa sve većom potrebom izvoza i supstitucije
uvoza naših proizvoda, razvojem međunarodne trgovine
i preuzimanja obaveza naše zemlje u međunarodnoj trgo-
vini (GATT), neophodno je učiniti jasnijom vezu između
jugoslovenskih standarda i odgovarajućih međunarodnih
standarda, koristeći principe usvojene u međunarodnim
organizacijama:
— da se vidi u čemu je jugoslovenski standard identičan sa međunarodnim standardima,
— de se vidi u čemu se jugoslovenski standard razlikuje od međunarodnih standarda.
U tom cilju predvideti zakonom ovlašćenje za direktora
Saveznog zavoda za standardizaciju da donosi Uputstvo
za određivanje načina označavanja.
U tom smislu treba usaglasiti stav 2. člana 14. postoje-
ćeg zakona.
JAČANJE UTICAJA NA RAD MEĐUNARODNIH ORGANIZACIJA Sadašnji zakon uopšte ne definiše potrebu i obavezu učešća u izradi međunarodnih standarda, radi našeg uticaja na rešenja u tim standardima. To je jedan od razloga što je naš uticaj ispod potreba i mogućnosti. Zbog toga je potrebno: