JUS standardizacija
ka o saobraznosti. Program mora, osim toga, da sadrži i pregled korektivnih akcija koje se u tim slučajevima preduzimaju. 11. SUSPENZIJA ODOBRENJA ZA PROIZVODE
Odobrenje da proizvod može biti suspendovan za određen vremenski period može se dati u sledećim slučajevima: — ako je nadzorom utvrđena nesaobraznost proizvoda ali je nesaobraznost proizvoda takve prirode da ne povlači trajno oduzimanje ovlašćenja;
— ako se nepravilno koristi atest o saobraznosti ili znak o saobraznosti;
— ako se proizvođač ne pridržava pravila i postupaka predviđenih sistemom atestiranja.
Suspenzija se može doneti u sporazumu sa proizvođačem ukoliko u tom periodu proizvođač prekida proizvodnju tog proizvoda ili iz drugih razloga koje proizvođač navede. Nakon perioda suspenzije, organizacija koja upravlja sistemom proveriće da li su sprovedene neophodne korektivne akcije koje je ona predložila.
12. ODUZIMANJE ODOBRENJA
12.1 Odobrenje može biti oduzeto u sledećim slučajevima: — ako je nadzorom utvrđena nesaobraznost proizvoda koja je ozbiljnije prirode;
— ako nosilac ovlašćenja nije ispunio finansijske obaveze — ako je učinjen prekršaj u odnosu na ugovor o ovlašćenju? — ako su pokrenute neadekvatne mere koje su predložne nakon suspenzije.
O oduzimanju odobrenja proizvođač se pismeno obaveštava. Nosilac ovlašćenja ima pravo na podnošenje žalbe koju organizacija koja upravlja sistemom, može ili ne, nakon razmatranja, usvojiti.
12.2 Ugovor o ovlašćenju može se raskinuti u slučajevima kada:
— nosilac ovlašćenja ne želi da produži ugovor
— dođe do izmene pravila ili standarda koji ne mogu osi gurati saobraznost
— prestane proizvodnja odgovarajućih proizvoda.
13. KOREKTIVNE AKCIJE
U slučaju zloupotrebe atesta o saobraznosti ili znaka saobraznosti treba preduzeti korektivne akcije u cilju njiho-
ve zaštite a koje su u skladu sa pravilima sistema atestiranja. 14. SPROVOĐENJE IZMENA IZ STANDARDA
Datum stupanja na snagu modifikacije standarda mora objaviti kontrolna organizacija koja upravlja sistemom atestiranja a svi nosioci odobrenja moraju biti obavešteni na vreme.
15. ODGOVORNOST
Odgovornost za proizvod koja se odnosi na organizaciju, koja upravlja sistemom atestiranja, i proizvođače mora biti u skladu sa pravnim sistemom zemlje.
16. REŠAVANJE SPORA
U slučaju spora organizacija, koja upravlja sistemom atestiranja, treba da ima utvrđeni postupak rešavanja spornih pitanja.
17. FINANSIJSKA KONSTRUKCIJA SISTEMA
Sistem mora da ima utvrđenu finansijsku konstrukciju u skladu sa opštim i posebnim pravilima sistema.
Dosadašnja iskustva u sprovođenju sistema atestiranja
Sistem atestiranja koji se danas sprovodi u SFRJ utvrđen je Zakonom o standardizaciji iz 1977. godine i dopunama iz 1980. godine. Njegovo praktično funkcionisanje počelo je pre 6 godina. U ovom periodu doneta je 21 naredba o obaveznom atestiranju proizvoda odnosno grupe proizvoda i ovlašćeno je 69 OUR-a. Period od 6 godina može biti dovoljan da se načini uporedna analiza našeg sistema atestiranja i stečenog iskustva u njegovom sprovođenju sa koncepcijom atestiranja koja je prihvaćena na međunarodnom nivou.
Pri tome je neophodno imati u vidu sledeće činjenice:
1. Kada ja stvarana koncepcija sistema atestiranja naša iskustva u ovoj oblasti bila su relativno skromna i veoma različita od oblasti do oblasti.
2. Međunarodno iskustvo u ovoj oblasti bilo je takođe neujednačeno, a međunarodne organizacije koje se bave ovom problematikom nisu imale identična pravila, principe i postupke.
3. Standardizecija i standardi na nivou SFRJ nisu pružili čvrstu osnovu za uspostavljanje sistema atestiranja.
4. Mogućnosti naših proizvođača za uključivanje u sistem atestiranja nisu bile u dovoljnoj meri sagledane. Na početku, većina proizvođača je bila protiv naredbi o obaznom atestiranju svojih proizvoda, iako one nisu ništa
195
aa < II II A AM O AIU IA MA U ZM AVM UA OUN yuwii uW RAVAMIR ISLAMA PS ale proći
Standardizacija 1985./br. 7—8