JUS standardizacija
kvalitet i atestiranje
· SAVETOVANJE O AEROZAGAĐENJU OD MOTORNIH VOZILA U SVETLU PROPISA ECE, BJELAŠNICA, 14. i 15. NOVEMBAR 1985. GODINE
U organizaciji Saveznog zavoda za standardizaciju i Fabrike motora — Sarajevo, kao suorganizatora, u hotelu „FAMOS” na Bjelašnici 14. i 15. novembra 1985. godine, održano je Savetovanje na temu „,Aerozagađenje od motornih vozila u svetlu propisa Evropske ekonomske komisije (ECE) usvojenih u SFRJ“.
Organizacija ovog savetovanja predstavljala j je deo aktiv-
nosti Zavoda na sprovođenju Međunarodnog sporazuma o homologaciji i recipročnom priznavanju homologacije za opremu i delove motornih vozila. Pored usvajanja ECE pravilnika i njihovog sprovođenja u zemlji kroz domaći sistem homologacije, Zavod pokušava da pronađe najadekvatniju formu uključivanja naše zemlje u aktivnosti osam grupa izvestilaca kao radnih tela Grupe eksperata za konstrukciju motornih vozila (WP 29) — koja je nadležna za realizaciju pomenutog Sporazuma u okviru ECE-— OUN.
Od dosada donesenih 64 pravilnika na nivou ECE, naša zemlja je i pored dužeg zaostajanja, ::svojila 40 pravilnika i sada se nalazi blizu evropskog proseka po broju usvojenih pravilnika od strane zemalja potpisnica Spora• zuma. Pored uticaja na opštu bezbednost saobraćaja, zaštitu životne sredine itd., usvojeni pravilnici omogućavaju homologovanje opreme i delova motornih vozila u zemlji čime se, pored ogromnih deviznih ušteda zbog neplaćanja troškova homologovanja u inostarnstvu, uklanjaju takozvane vancarinske barijere za neometani izvoz domaćih proizvoda. | Međutim, i pored očevidnih koristi, sprovođenje Sporazuma u našoj zemlji nailazi na niz teškoća od kojih je najizrazitija ograničena mogućnost naše industrije da prati sve naglašeniji trend daljih pooštravanja zahteva ECE pravilnika — kojim tehnološki i ekonomski razvijenije zemlje posredno vrše i svojevrstan pritisak na međunarodno tržište — utirući put konkurentnosti SVO> jih proizvoda.
Zbog toga, pravovremeno uključivanje u aktivnosti grupa izvestilaca predstavlja nužan oblik angažovanja svih zainteresovanih, u cilju blagovremenog upoznavanja sa zahtevima ECE pravilnika, još u fazi njihove izrade, a radi blagovremenog usmeravanja razvojnih potencijala domaće industrije. Nažalost, zbog nemogućnosti kontinualnog učešća predstavnika Jugoslavije u radu svih grupa izvestilaca zbog nedostatka finansijskih sredstava, do sada se samo proučavala dokumentacija ECE, koju Zavod dobija. Tom prilikom, veliki broj zastupljenih stručnih oblasti (oko 15) prezentiranih
kroz ogroman broj radnih materijala i dukumenata, nije mogao biti kontinualno prevođen, kopiran i distribuiran, zbog nedostatka kadrova u Zavodu, kao | teškoča organizacione prirode. Sve ovo je ograničavalo mogućnosti Zavoda da ovu aktivnost dovede na željeni nivo.
Sagledavajući sadašnju situaciju kroz io navedenih teškoća i svega što je propušteno, Zavod se opredelio za
. kvalitetan zaokret u načinu tretiranja ove problematike. Odlučeno je da se iz određenih oblasti, koje zahtevaju
fundamentalniji pristup, kroz formu savetovanja — na-
čini generalni presek svih aspekata postojeće problema-=
tike normativnog i stručnog karaktera i da se na bazi
. sagledanog stanja i dometih zaključaka, nastavi sa te-
meljitim radom kroz aktivnosti odgovarajuće 'Komisije
. Saveznog zavoda za standardizaciju u kojoj će aktivno
učestvovati predstavnici nauke, proizvođača i nadležnih resora savezne administracije. a | U tom smuslu, u saradnji sa SOUR-·om „, TAM”, početkom 1985. godino u Mariboru je već održano Savetovanje o problematici buke od motornih vozila u svetlu zahteva ECE pravilnika i najavljenih vrlo strogih
amandmana na iste pravilnike, Rukovodeći se rezultatima sa ovog savetovanja i stečenim iskustvom, Zavod je pristupio organizaciji Savetovanja o problematici zadovoljavanja odredaba usvojenih ECE pravilnika koji
· tretiraju sadržaj zagađujućih sastojaka u izduvnim gaso-
vima od motornih vozila i koja spada u delokrug rada jedne od pomenutih 8 grupa izvestilaca, u ovom sluča'ju, u delokrug rada Grupe izvestilaca za emisije zagačiu-
_jućih sastojaka i uštedu energije (GRPE).
Shvatajući značaj ove problematike za industriju motora, posebno u svetlu svoje izvozne orijentacije, Fabrika motora — Sarajevo (,,FAMOS”") se odmah prihvatila uloge domaćina i suorganizatora ovog savetovanja.
Stepen i interesovanja za: Ovo savetovanje, izražen kroz
broj i profil učesnika, premašio je sva očekivanja i jed.novremeno je pokazao da postoji veliko razumevanje za
. kompleksnost i važnost ove problematike, kako od stra
ne industrije motora i motornih vozila, tako i od strane odgovarajućih naučnih institucija.
Dnevni red Savetovanja je prilagođen najavljenoj temi i podjednako se vodilo računa o normativnom i stručnom aspektu.ove problematike uz poseban akcenat na uticaj ove vrste aerozagađenja na životnu sredinu. Uvodni deo se odnosio na mesto i ulogu Međunarodnog spo razuma o homologaciji opreme i delova motornih vozi-
—
Standardizacija 1986./br. 1—2