JUS standardizacija

·Crvena Zastava”, 21. · TOMOS — dali su svoje viđenje ove problematike, uka-• ·

la, problematiku njegovog sprovođenja u našoj zemlji,

kao i na dosada postignute rezultate.'Nakon dela koji se odnosio na uticaj aerozagađenja iz pomenutih izvora na životnu sredinu učesnicima je dat prikaz ra-

. nije i tekuće aktivnosti u Grupi izvestilaca GRPE, sa

posebnim osvrtom na dalji trend pooštravanja dozvoljaenih granica zagađujućih sastojaka kroz najavljen amam• dmane na postojeće pravilnile.

Stručni deo Savetovanja je podeljen na dve karakteristične celina koje su tretirale problematiku zadovoljava-

nja ECE propisa kod otc i dizel motora. Nakon izvan-·

redno uspelih uvodnih izlaganja o mogućnostima zadovoljavanja postojećih i teva — predstavnici domaćih proizvođača: maj, FAMOS, TAM, IMR i zujući na postojeće teškoće, rezultate dosadašnjeg rada i planove usmeravanja razvojnih _kapaciteta svojih rad-

- Završna razmatranja za Okruglim stolom, dopriheia su

očekivanih, strožijih ECE zah„Zavodi ·

donošenju zaključaka u odnosu na celukupnu tretira• nu problematiku. Njima se konstatuje da su, u smislu zadovoljavanja ECE zahteva, dosadašnji rezu!tati kod određenih proizvođača značajni, ali još uvek nedovolj-· ni — posebno u odnosu na najavljerie strožije zahteve. Naglašava se potreba saradnje privrede sa naučnim institucijama, kao i potreba da ovakav način rada postane trajna forma dogovaranja i sagledavanja ove problematike. U cilju kvalitetnijeg i kontinualnog praćenja aktivnosti Grupe izvestilaca GRPE, naglašena je potreba za postojanjem stalne Komisije za problematiku agrozagađenja od motornih vozila pri Saveznom zavodu za standardizaciju, koja bi pratila i inicirala šire aktivnosti iz ove oblasti u našoj zemlji. Posebnu pažnju zaključci posvećuju potrebi blagovremenog i kvalitetnog informisanja koje bi trebalo da organizuje ovai zavod. U tom smislu u biltenu ,,Standardizacija” u ovoj rubrici objaviće se sukcesivno referati sa ovog Savetovanja.

ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE U SVETLU AKTIVNOSTI INA MEĐUNARODNOM i DOMAĆEM

PLANU

Prim. Dr Radmilo Feliks

Referat saopšten na Savetovanju o problematici aeroza-, gađenja od motornih vozila u svetlu propisa Evropske Ekonomske komisije, Bjelašnica, 14. i 15. novernbar 1985.

Ljudi · su davno u uočili da postoji neka veza između njihovog zdravlja i sredine koja ih okružuje. Tadašnji stepen nauke i analitička sredstva kojima su raspolagali nisu omogućavali da se otkriju prava uloga i značaj

životne sredine, njenih elemenata i pojava u njoj za | · ljudsko zdravlje. Već sa formiranjem prvih država i

otkrivanjem prvog pisma sreću se i propisi koji se odnose na žaštitu životne sredine.

Nismo _ sigurni kada je d donet prvi propis o zaštiti bilo koga elementa životne sredine jer nam je nedovoljno poznato zakonodavstvo starih naroda'Dalekog Istoka (Kina, Indokina. Japan, Polinezija).

· Međutim, pcznato je da je još 4.100 godine pre naše

Standardizacija 1986./br. 1—2-

ere (car) Hamurabi (Vavilon) doneo „,Zakon o odnosima prema vodi” u kome se sreću i prve odredbe o zaštiti vode. U V veku pre naše ere Teodorik (antička Grčka) zabranio je rušenje spomenika kulture. U | veku pre naše ere, kako navodi Plinije Stariji, u Rimu je bilo zabranjeno stvaranje buke u časovima odmora i noću. U Starom Rimu su postojali i neki propisi o zaštiti vazduha. Engleski Parlament je još 1.273. godine zabranio loženje uglja u Londonu za vreme zasedanja Pariamenta i to se smatra prvim aktom u svetu za zaštitu vazduha od zagađivanja. Dakle, kako izgleda, od pr-

'vog zakona o zaštiti voda do prvog zakona o zaštiti vaz-

duha prošlo je oko 5.400 godina. ; Izgleda da· je prvi međudržavni akt o zaštiti voda bio „Ugovor o. pograničnim vodama” koji su 1910. godine potpisale Kanada i SAD. Prvi međudržavni akt o zaštiti vazduha od zagađivanja takođe su 1935. godine potpisali Kanadai SAD.