JUS standardizacija
Propisi o zaštiti životne sredine u SFRJ ·'
Veliki deo tih propisa sadrži različite higijenske normative i standarde. Samo u saveznim propisima se nalazi
Tabela
Broj hemijskih supstanci u saveznim propisima za koje postoje higijenski parametri
Očigledno ja da je učinjen veliki napor da se naše i svetsko znanje i iskustvo pretvore u higijenske normative i standarde. Pošto se nauka i tehnologija razvijaju i napreduju potrebno js da se prati stanje nauke u svim oblastima kako se ne bi zaostajalo za svetskim dostignu ćima. Isto tako, neophodno je da se prati i primena tih propisa u praksi i izvlače zaključci za eventualne izmene ili dopune, noveliranje ili donošenje novih propisa.
Il u republičkim, odnosno, pokrajinskim propisima za oblast životne sredine ima mnogo higijenskih normativa i standarda. Nije potrebno da se na ovom mestu prika-
. zuju i analiziraju,
S obzirom na ovako veliki broj propisa nije čudo što oni ponekad nisu usaglašeni među sobom. Zbog toga je Skupšrina SFRJ | zaključila da je neophodno da se propisi u oblasti životne sredine usaglase i obavezala SIV da predloži jedinstvene osnove i kriterije na osnovu kojih bi! SR, SAP i federacija, svako u svojoj nadležnosti ali jedinstveno za celu zemlju, donosili propise u ovoj oblasti.
| Razvoj do 2000. . godine
U SFRJ je u 1984. godini bilo 3.525,590 drumskih vozila uključiv i traktore (361.387), od toga je putničkih automobila bilo 2.874.010. Granicu SFRJ u istoj godini prešlo je 7,877,100 vozila (7.724.200 putničkih vozila). preko 4.000 različitih parametara za pojedine pokazatelje životne sredine (najčešće hemijske supstance).
Na tabeli broj 3 "prikazan je broj supstanci za koje po«·
stoje parametri u saveznim propisima,
| poljoprivredi
=) S: o = o o o.
SFRJ jet u - 1984. | godini 'raspolagala sa 46 putničkih aviona, a opremljeno je 72.192 leta aviona.
Osnovna strategija saobraćajne politike do 2000. godine biće — strukturalna promena u saobraćajnom
sistemu i na tržištu saobraćajnih usluga. Usmeravanje
prevoza robe i putnika sa drumskog na željeznički | rečni saobraćaj, izgradnja jedinstvenog koncepta sistema integralnog transporta.
Akcije društva u pogledu zaštite životne sredine na od govarajući način će sve više biti prisutne i u oblasti saobraćaja, Osim toga, odlučno če se preduzimati mere radi ispunjenja tehničkih normativa ·i uslova za suzbijanje buke, zagađenosti vazduha i vode, zaštite slobodnih površina, Zakonskim merama će se proširiti, a u društvenim dogovorima obezbediti orijentacija na brži razvoj onih saobraćajnih sredstava koja manje degradiraju životnu sredinu, a to znači sredstva na električni pogon,
Predviđaju se sledeća razvojna opredeljenja i projekcije od značaja za životnu sredinu:
— Kod drumskog saobraćaja će se usporiti rast privatnog prevoza i broja putničkih automobila;
— U razvoju integralnog transporta valorizovaće se kon cepcija sistema ,,transportnog lanca” sa uvođenjem kon tejnera, paleta kao i specijalnih transportnih sredstava prilagođenih za različite vrste saobraćaja.
Mere čije se zaoštravanje predviđa s ciljem da se više štiti životna sredina predviđaju između ostalog:
— smanjenje brzine saobraćaja u naseljenim mestima i na drumovima,
14 VO A a E ur O M U a 1 OG S ml Or ara" Ju OR SER O KER. WILL AMS ML O Be Mi vMı Standardizacija 1986./br. 1—2