JUS standardizacija

Propisi o zaštiti životne sredine u SFRJ ·'

Veliki deo tih propisa sadrži različite higijenske normative i standarde. Samo u saveznim propisima se nalazi

Tabela

Broj hemijskih supstanci u saveznim propisima za koje postoje higijenski parametri

Očigledno ja da je učinjen veliki napor da se naše i svetsko znanje i iskustvo pretvore u higijenske normative i standarde. Pošto se nauka i tehnologija razvijaju i napreduju potrebno js da se prati stanje nauke u svim oblastima kako se ne bi zaostajalo za svetskim dostignu ćima. Isto tako, neophodno je da se prati i primena tih propisa u praksi i izvlače zaključci za eventualne izmene ili dopune, noveliranje ili donošenje novih propisa.

Il u republičkim, odnosno, pokrajinskim propisima za oblast životne sredine ima mnogo higijenskih normativa i standarda. Nije potrebno da se na ovom mestu prika-

. zuju i analiziraju,

S obzirom na ovako veliki broj propisa nije čudo što oni ponekad nisu usaglašeni među sobom. Zbog toga je Skupšrina SFRJ | zaključila da je neophodno da se propisi u oblasti životne sredine usaglase i obavezala SIV da predloži jedinstvene osnove i kriterije na osnovu kojih bi! SR, SAP i federacija, svako u svojoj nadležnosti ali jedinstveno za celu zemlju, donosili propise u ovoj oblasti.

| Razvoj do 2000. . godine

U SFRJ je u 1984. godini bilo 3.525,590 drumskih vozila uključiv i traktore (361.387), od toga je putničkih automobila bilo 2.874.010. Granicu SFRJ u istoj godini prešlo je 7,877,100 vozila (7.724.200 putničkih vozila). preko 4.000 različitih parametara za pojedine pokazatelje životne sredine (najčešće hemijske supstance).

Na tabeli broj 3 "prikazan je broj supstanci za koje po«·

stoje parametri u saveznim propisima,

| poljoprivredi

=) S: o = o o o.

SFRJ jet u - 1984. | godini 'raspolagala sa 46 putničkih aviona, a opremljeno je 72.192 leta aviona.

Osnovna strategija saobraćajne politike do 2000. godine biće — strukturalna promena u saobraćajnom

sistemu i na tržištu saobraćajnih usluga. Usmeravanje

prevoza robe i putnika sa drumskog na željeznički | rečni saobraćaj, izgradnja jedinstvenog koncepta sistema integralnog transporta.

Akcije društva u pogledu zaštite životne sredine na od govarajući način će sve više biti prisutne i u oblasti saobraćaja, Osim toga, odlučno če se preduzimati mere radi ispunjenja tehničkih normativa ·i uslova za suzbijanje buke, zagađenosti vazduha i vode, zaštite slobodnih površina, Zakonskim merama će se proširiti, a u društvenim dogovorima obezbediti orijentacija na brži razvoj onih saobraćajnih sredstava koja manje degradiraju životnu sredinu, a to znači sredstva na električni pogon,

Predviđaju se sledeća razvojna opredeljenja i projekcije od značaja za životnu sredinu:

— Kod drumskog saobraćaja će se usporiti rast privatnog prevoza i broja putničkih automobila;

— U razvoju integralnog transporta valorizovaće se kon cepcija sistema ,,transportnog lanca” sa uvođenjem kon tejnera, paleta kao i specijalnih transportnih sredstava prilagođenih za različite vrste saobraćaja.

Mere čije se zaoštravanje predviđa s ciljem da se više štiti životna sredina predviđaju između ostalog:

— smanjenje brzine saobraćaja u naseljenim mestima i na drumovima,

14 VO A a E ur O M U a 1 OG S ml Or ara" Ju OR SER O KER. WILL AMS ML O Be Mi vMı Standardizacija 1986./br. 1—2