JUS standardizacija

— uvođenje kontrole izduvnih gasova u sklopu kontro• le tehničke osposobljenosti vozila „

·Dalja orijentacija u pogledu vozila i vuče je uvođenje što racionalnijih vozila koja će uvažavati nastojanja u razvijenim zemljama da se poveća prosečan broj pre đenih kilometara sa 1 litrom goriva sa 8,7 na 11,5 km. uz smanjenje upotrebe olova u domaćem gorivu | izgradnje tranzitnih puteva van naselja.

(„Ford” več najavljuje svoje „Probe B” sa šestocilindričnim motorom sa turbokompresorom | potrošnjom

goriva od 2,8 /7/100 km „Politika” od 9. novembra ·

1985: godine. str, 15). | SFRJ je u:1980. godini ukupno emitovala oko 1,225 · 103 //a SO» :i predviđa se neznatno povećanje do

2000 godine (na oko 1.410 · 10* t/a).

Na osnovu utrošenih količina benzina i dizel- -goriva u 1980. godini ukupna godišnja emitovana količina SO, iznosila je 45 · 109 t, Srazmerno daljem blagom poras. tu potrošnje ovih vrsta goriva do 1985. godine i dalje do 1990. godine predviđa se povećanje emisije SO,» 3 — 5 %, dok se od 1990. godine može očekivati povećanje od 10 — 15 %.

Što se tiče tečnog goriva u 1985. godini se proizvodilo– 5,00 · 10% + nafte, a 2000 — 2020 godine proizvodnja nafte biće 8 — 12 · 10* nafte.

Na osnovu svega do sada izloženog, mogu se izvesti sle• deći opšti zaključci:

1. Očekuje se zaoštravanje mera za zaštitu vazduha od štetnih materija iz izduvnih gasova motora sa unutraš-. njim ssgoravanjem kako u okviru međunarodne zajed-· nice, tako i na domaćem planu;

2. U okviru međunarodne zajednice zahteva se smanjenje emisije SO+, azotnih oksida i drugih gasova za 30 % u odnosu na 1980. godinu, kao baznu godimu;

3. Neophodno je da se postepeno pređe na bezolovni benzin kako bi se smanjilo zagađivanje atmosfere nase- ; lja tetraetilolovom i njegovim derivatima;

4. Najavljivanje novih tipova automobila sa potrošnjom ispod 4 pa iispod 3 / benzina na 100 km (Ford 2,8 1!/i00 km) najavljuje novu eru u razvoju automobi-• lizma; 5. Najavljuje se praktična primena elektromobila u skoroj budućnosti. Ne treba zaostajati ni na tom planu.

: TEHNOLOŠKE MOGUĆNOSTI POSTIZANJA NIVOA IZDUVNE EMISIJE MOTORA PUTNIČKIH

VOZILA” Dr' Stojan Petrović, dipl. ing. !

Referat saopšten na Savetovanju o aerozagađenju od motornih vozila u svetlu propisa ECE, Bjelašnica, 14. i 15. novembar 1985.

Ovo saopštenje daje pregled dosadašnjih i budućih tehničkih potencijala neophodnih za postizanje zahtevanih nivoa smanjenja izduvne emisije motora putničkih vo•

zila, Pregled mogućih rešenja i postignutih rezultata dat .

je na osnovu izvedenih tehničkih rešenja motora i njogovih dopunskih uređaja i na osnovu podataka proizvodača i drugih institucija koje se bave ovom problematikom. Pre nego što se pređe na izlaganje ocene mogućih tehnologija, prikazaće se kraći rezime prošlih i sadašnjih nivoa zahtevane izduvne emisije u svetu i Evropi kako bi se lakše pratile potrebe za primenom pojedinih rešenja u cilju postizanja zahtevanih ograničenja.

Podaci o učešću transporta u ukupnom zagađenju atmosfere variraju od zemlje do zemlje i od istraživača do istraživača, a najverovatnije je da je veoma teško · utvrditi tačne cifre tako da se moramo zadovoljiti dosta širokim granicama. Približno se smatra da transsport učestvuje u ukupnoj emisiji toksičnih komponenata CH i azotnih oksida sa oko 30 — 80 % a za slučaj CO sa oko 60 — 75 %. Ovi podaci, kao i pojava foto• hemijskog smoga u pojedinim gradovima u svefu, pojava efekta „,kiselih kiša” u pojedinim zemljama i njihov uticaj na šume pored autoputeva i pojava sve šire lepeze bolesti ,modernog doba”, a pod uticajem uplašenog javnog mnjenja i veoma često kao izgovor za zaštitu sopstvenih auto-industrija, došlo je do uvođenja

zakonskih ograničenja u pogledu maksimalnih nivoa

toksične izduvne emiisije i njihovih sve strožijih zahteva u cilju kreacije tzv. „čistog“ motora.

15

tandardizacija 1986./br. 1—2