JUS standardizacija

istorijat uvođenja zakonskih propisa o izduvnoj emisiji

motora putničkih vozila dat je šematski na sl. 1. Kao što je poznato, prvi propisi su uvedeni u Kaliforniji još 1966. godine, koja biva ubrzo praćena od strane Japana. Dve godine kasnije, SAD na saveznom nivou uvode propise, dok se u Evropi propisi uvode tek četiri godine kasnije. Ovako uvedeni zahtevi o izduvnoj emislji postaju u narednim godinama sve strožiji. U Japa• nu su se prvi propisi odnosili samo na ograničenje emi• slje COxa. da bi tek 1973. godine, istovremeno sa uvođe» njem novog ciklusa, bilo uvedeno i ograničenje ostalih komponenata. U ovoj zemlji prelomna je 1975. godina, kada dolazi do bitnog smanjenja granica i to pre svega za CO. i CH, da bi 1978. godine bila uvedena i ekstrem

na ograničenja el emisije azotovih oksida, ~

U SAD sve do 1977. godine ograničenja mahom obuhvataju emisiju CO i CH, da bi se od 1977. godine uveia znatna ograničenja | emisije azotovih oksida koja dobijaju svu svoju oštrinu nakon 1980. godine. U ovoj zemlji uvodi se 1972. godine, umesto „kalifornijskog”

ciklusa, novi savezni postupak vožnje tokom homologacije, koji dobija svoj konačni oblik 1975. godine, koji važi još i danas {FTP 75).

U Evropi, osim prvobitnih propisa, , bilo je još 5 amandmana o smanjenju limita dozvoljene emisije. Prvi aman• dman smanjuje granice za CO i CH za oko 15 — 20 %, dok drugi amandman uvodi ograničenja u pogledu emisije azotnih oksida. Treći amandman smanjuje granice za sve tri komponente, što radi i četvrti kojim se uvodi i nov način ispitivanja (CVS). Peti amndmzn tek treba da stupi na snagu.

, . Zahtevani nivoi smanjenja izduvne emiisije

Vrsta tehničkih inovacija primenjivanih u cilju smanjenja izduvne emisije i postizanja zahtevanih limita, zavisila je od stepena redukcije pojedinih toksičnih komponenata propisanog usvojenim zakonskim propisima. Trenutno najveći nivo redukcije izduvne emisije zahtevan je u Japanu, koji je usvojio najniže limite za azotove okside (od 0,4 g/milji) po ugledu na Kalifor-

niju i niske limite za CO (od oko 3,4 g/milji) iCH (od _

oko 0,4 g/milji) po ugledu na američke savezne propise. Na slici 2 prikazan je histogram procentualnog smanjenja zahtevanih limita po pojedinim komponentama u odnosu na nivo emisije pre uvedenih kontrola u Japanu. Nakon prvog smanjenja emisije CO za 40 %, postepenim postroženjem nakon 1975. godine smanjuje se emisija CO za 95 % u odnosu na nivo emisije vozila pre uvođenja kontrolise, odnosno vozila sa početka 60-tih godina. lako je ograničenje emisije CH uvedeno kasnije, nakon 1975. godine, nivo emisije CH smanjen je radikalno: za 96 % u odnosu na nekontrolisani motor.

S obzirom na smanjenje emisije azotnih oksida u tri” navrata za po oko 30 %, nakon 1978. godine njegova

emisija svedena je na oko 10 % u odnosu na emisiju

nekontrolisanog vozila. Sa radikalno niskim nivoima

emisije nakon: 1978. godine, Japan se nalazi na prvom

mestu po oštrini svojih zahteva, tako da je ukupna

emisija toksičnih komponenata današnjih motora

smanjena za oko 95 % u odnosu na 1965. godinu.

Sličan histogram na primeru SAD (bez Kalifornije) · prikazan je na slici 3. Promena zahtevanih limita je ovde nešto drugačija. Odmah po uvođenju zakonskih pro , pisa o emisiji, limiti za komponente CO i CH su zahte- vali radikalne redukcije u iznosu od 60 %, odnosno 50 %. Postepenim smanjivanjem limita, nakori 1980. godine nivo emisija za ove dve komponente smanjen je

za oko 96 %. Iznos dozvoljene emisije komponente

CO u Kaliforniji je ostao na nešto višem nivou koji od-

govara saveznim zahtevima iz 1980. godine, ali i tu redukcija iznosi oko 90 %. Dozvoljeni nivo emisije azotnih oksida radikalno je smanjen 1976. godine za 40 %, tako da nakon 1980. godine ta redukcija iznosi nešto više od 75 % u odnosu na nekontrolisano vozilo. U Kaliforniji je zahtevani nivo ove komponente još niži (0,4 g/milji) tako da potrebno. sniženje iznosi oko 90 %. Ukupan nivo emisije svih zagađivača od strane putničkog vozila u SAD je smanjen za oko 90 % u odnosu na 1965. godinu, dok je ista redukcija u Kali« forniji nešto veća i iznosi oko 93 %.

Za našu zemlju je od voćeg značaja kretanje dozvolje-. ne emisije vozila koju diktiraju ECE propisi, što je prikazano na slici 4. Ovim propisima je nivo dozvoljene

· emisije znatno postepenije menjan. Nivo emisije CO i CH je, počev od 1970. godine, smanjivan za po oko

15 — 20 % da bi sada nivo zahtevane emisije bio smanjen za oko 55 — 60 % u odnosu na nekontrolisano vo• zilo. Nivo emisije azotnih oksida ograničen je najpre tek 1977. godine, da bi otada postepeno smanjivan za po oko 20 % u tri navrata, tako da je sada dozvoljen nivo emisije azotnih oksida za oko 50 % niži nego pre 1970. godine. Ukupan nivo emisije diktriran ECE propisima je sada niži za oko 55 % u odnosu na emisiju nekontrolisanog motora, što je znatno manji procenat redukcije u odnosu na SAD. U Evropi se za sada razlikuju jedino Švedska i Švajcarska kod kojih su zahtevani limiti nešto niži i odgovaraju nivou američkih standarda iz 1973—75. godine, tako da ukupan nivo redukcije izduvne emisije iznosi oko 70 %... -

Na ovoj slici su takođe uneta i predviđanja.daljih smanjenja dozvoljenih limita u ECE propisima nakon 1980. godine na osnovu predloga amandmana 05. Ovim aman• dmanom bi se znatno smanjio nivo emisije putničkih vozila u Evropi. Koncentracija CO bi se smanjila u pro« seku za 85 %, pri čemu bi vozila sa motorima iznad 2

Sirandardizacija 1986./br. 1—2