JUS standardizacija

na nivo emisije izduvnih gasova u SAD sa početka 80-tih godina, mogu jedino postići radikalnim izmena• ma dosadašnjih koncepcija evropskih oto-motora. Ove izmene bi omogućile smanjenje emisije CO za oko 85 % | emisije CH + emisije azotovih oksida za oko: 75 % u odnosu na nekontrolisano vozilo. : Putnička vozila sa motorom od preko 2 litra najvero• vatnije će morati da poseduju trostepenii katalizator da bi zadovoljila zahteve ECE 15 — 05. Pri tome se oče• kuje rasprostranjena upotreba O»-davača u izduvnoj grani radi regulisanja sastava smeše putem povratne sprege uz primenu elektronskog karburatora ili sisteria ubrizgavanja. Cena ovakvog motora biće veća a potrošnja goriva na nivou današnjin motora nešto malo ma nja. | -

Motori zapremine od 1,4 do 2,0 lit. moraće da pretrpe bitne izmene ukoliko se želi da se izbegne skupa cena ftrostepenog katalizatora. Moguća varijanta je motor sa siromašnom. smešom uz eventualnu primenu oksidacionog katalizatora.

Za motore jspod 1,4, lit. cena katalizatora je isuviše velika. Za njih je najracionalnije rešenje usavršen mo» tor sa siromašnom smešom koji bi pored dobre emisije imao još 15 % nižu potrošnju od današnjih motora. Naravno, sve ovo je samo principijelna diskusija. Stvarne karakteristike i kvalitet kontrole izduvne emisije na vozilu zavise od efikasnosti homologacije i njene Kasnije provere a ne samo od oštrine propisa. Imajući u vi-

|

~ |65, _, 57, _, 9,

· EVROPA ·BEZ PROPISA

(0, tH

JAPAN

SAVEZNI PROPISA

71, _,73

ECE 15-00

LAKA TERETNA VOZILA | 10-sTUP, 10- ı 1]-sT

du potrebnu saobraznost izduvne emisije tokom pro> izvodnje, važan faktor koji odlučuje o izboru tehnič• kog rešenja kontrole smislje je kvalitet proizvodnog programa proizvošača. Kvalitetniji proizvodi ss mianjim rasipanjem kvaliteta u proizvodnji, pružaju veći sigur= nost u pogledu postizanja zahteva, jeF proizvođač manie rizikuje da ne zadovolji standarde saobrsiznosti proizvodnje ili ponovne homologacije. |

U vezi sa prednjim, veoma je aktuelna izražena tendencija u Evropi ka uvođenju provera izvršene kontrole |z> duvne emisiie na slučajnom uzorku uzetom iz proiz• vodnje pa čak | iz eksploatacije. Po uzoru na SAD | Japan, u tom smislu su već preduzete izvesne mere u Švedskoj, SR Nemačko; itd., pa Šak | u nekim zemijama istočne Evrope. Te mere znatno prevazilaze običnu kontrolu CO sadržaja na praznom hodu.

· Zaključak

Buduči evropski standardi o izduvnoj emisiji putnič-• kih vozila biće znatno strožiji. Bez obzira da li su oni opravdano ili neopravdano strogi mi ćemo morati da ih sledimo ukoliko želimo da održimo vezu sa ostalom svetskom zajednicomi | zadržimo korak u svetskoj raspodeli kreativnog rada. Zbog toga se blagovremeno moraju preduzeti mere u' cilju održanja istraživačkokreativnog i proizvodnog potencijaja koji omogućuje realizaciju zahteva ECE propisa.

i, i i ECE 15-03 | ECE 15-00 | · | REDUKCIJA | REDUKCIJA | | CO, CH,NOx| CO, CH, NOx|

PUTNIČKA VOZILA | EST RUS URA 98 | 10-STUH, 10- ı 11-STUPNI CIKLUS | CO,CH,MOx

a | RED, NOxi _ REDUKCIJA __NOx |

Standardizacija 1986./br. 12.