JUS standardizacija
se povećava bočno opterećenje. Rastojanje! do pola klizanja i bočno opterećenje za dizalicu sa centralnim pogonom bitno premažuje rastojanje do pola kližanja i bočno opterećenje za dizalicu sa odvojenim pogonom. Najmanje rastojanje do pola elastičnog klizanja pri jednakom vertikalnom opterećenju imaju dizalice sa povećanim brojem kretnih točkova a najveće dizalice sa četiri točka.
Prema Hanover-u kod dizalica sa centralnim pogonom zapaža se odgovarajuće malo umanjenje zakošenja na metar pređenog puta u isto vreme kod dizalica sa odvojenim pogonom pri racionalnom rasporedu usmeravajućih elemenata opaža se intenzivno smanjenje zakošenja pri malim silama trenja. To je jedno od preimućstava primene odvojenog pogona.
Eksperimentalnim ispitivanjem H. Hannover je utvrdio da: dizalica sa odvojenim pogonom pri kretanju sa odsustvom kontakta zadnjih usmeravajućih elemenata sa šinom otklanja svoje zakošenje na kraćem putu vožnje, od dizalice sa centralnim pogonom čiji je put vožnje za otklanjanje zakošenja znatno veći. Osim toga, pri vožnji dizalice sa odvoje-
S,
=9,98m
roi
nim pogonom pri odsustvu: kontakta zadnjih usmeravaju ćih elemenata sa šinom javljaju se znatno manja bočna opterećenja, Takođe je H. Hannover utvrdio da kada je odvojen pogon mehanizma kretanja sa kretnim točkovima na kotrljajućim ležajevima, razlika u prečniku pogonskih Kkretnih točkova i do 8 /oo ne pokazuje nikakav uticaj na Kvaliteta kretanja dizalice, dok kada je pogon cantralnih takva razlika u prečnicima pogonskih krsitnih točkova dovodi do uklinjenja dizalice.
Bočna opterećenja, po pravilu, se uzimalu u obzir pri proračunu delova dizalice koji neposredno prenose pritisak na točkove, kao što su čeoni nosači, vozni balanseri { slično. Zato je proračun bočnih opterećenja propisan u naclonalnim standardima, Na jednom primeru videćemio kolika je razlika između veličine bočnih opterećenja dobijsnih računskim „putem „prema jugoslovenskom standardu JUS M.D1.05D0 u odnosu na zapadnonemački standard DIN 15018.
Izvršimo zato proračun bočnih sila na primeru mosne dizalice (vidi sliku 1) koja ima sledeće tehničke karakteristike:
1
< < <, žI Ž| pe i [17] 5! | | / | | š.L=20m WO) E'L=10m KUD | /=30m PP |
Slika 1
Standardizacija 1986./br. 5—6
99