Makedonija

скопи знају коректно српски језик. 1548 године, бавио ce охридски архиепископ Прохор y Јањеву, на Косову. Том приликом написао je својом руком, чистим српским књижевним језиком онога времена, на једном Тетрајеванђељу да je био y Јањеву и да je, том приликом, неки Петар Терзија поклонио то Јеванђеље цркви Светог Аранђела y Јањеву. 1 ) Најзад, што je најважније, на самоме престолу Охридске Архиепископије налазимо као архиепископе Србе. Зна ce позитивно за двојицу. Можда их je било и више. Први je Симеун, који je постао охридски архиепископ 1550, пошто je, пре тога, био српски митрополит y Рашкој, a други je синовац првог српског патријарха обновљене Српске Патријаршије. Он je постао охридски архиепископ 1574 године 2 ). Тако je, y место заштите од стране Охридске Архиепископије, сам српски народ, својом соппвеном снагом, стварао себи заштите. Тако ce y Македонији ни за време, док je била укинута Српска Патријаршија, није прекидала српска национална традиција. У црквама, које je народ, y то доба, зидао, сликани су српски свеци, нарочито Свети Симеун (Стеван Немања) и Свети Сава (син Стевана Немање) први архиепископ Србије. 3 ) Турди су, y ово доба, били на врхунцу своје моћи. Обезглављени српски народ, без националног, црквено! и културног центра и без директиве, преживљавао je страшну судбину. Села запустела, цркве порушене, народ растеран y емиграције, поља обрасла y коров, то je слика српске земље овога времена. Литературе беше готово нестало. Само дубоко y планинама и заклонитим местима, ван турског саобраћаја, налазимо још бледе остатке њезине. У Македонији су y ово доба Срби створили само неколико безначајних преписа, највише, црквених, књига, тек да ce вера не заборави; 1515 године један „Тропарник" y Штипу; 1526 један „Молитвеник" y Кратову;

1) Ibidem, 547,

2) Р. Popović, Serbian Macedonia стр. 27—28.

3) П. Кондаковг, MamdoHin Спб. 1909, стр, 186

71

МАКЕДОНИЈА ОД УКИДАЊА ДО ОБНОВЕ ПАТРИЈАРШИ JE