Markov manastir

39

псалма!) једногласно мисле да се под царем који се опева у овом псалму има разумети Месија, који ће проширити своје царство по целој земљи. Ово мишљење примили су и многи новији тумачи псалама, само нису сви сагласни у томе, ко је царица. Једни мисле да је царица Израиљ, други пак држе да се под царицом има разумети хришћанска црква. Многи старији богослови2)) мисле да се под царицом има разумети Богородица, и све речено о царици односе на Богородицу, и царица овога псалма је тип Богородице. Главни "разлог овога мишљења је то, што је царица псалма одликована и највише поштована између свију царица, што има почасно место с десне стране цара, што је славе богати и моћни народи, што има царице у својој пратњи. Слично је и са Богородицом. Она има највеће достојанство између свију жена јер је изабрана да буде мати Господа, она је од Бога између свију створења највише обасута Зе еа те ава“ лавови тера благодаћу и љубављу, има достојанство и славу царице, поштују је сви народи који сматрају Христа за Господа, и она је њихова заштитница. Из ових разлога могло се врло лако доћи на мисао, да се речи из овог псалма: Предста царица 4 десну теве... примене на Богородицу. У богослужењу и богослужбеним књигама овај стих примењује се на Богородицу јасно и много пута. Тако н. пр. на проскомидији када се вади частица за пресвету Богородицу и меће с десне стране Агнеца, говоре се ове речи псалма: „ПШредста царица 4 десна теке“... У догматику 4-ог гласа (октоих) такође се јасно односе ове речи на Богородицу, где читамо: „... Прорбкк Давдк, пкенешим 4) тек про- ј козгласи...: Предста царица (ф десно екс“...

Дакле сада нам је јасна минијатура 44. псалма у српском псалтиру из ХМ. столећа, на престолу је Цар над царевима, како каже сигнатура, Исус Христос, с леве стране Спаситеља је цар Давид, с десне стране је царица | и невеста Богородица са круном на глави и | невестинским велом, у позлаћеним и лепо украшеним хаљинама, Пс. 44, 14.

Када нам је јасна минијатура из српског псалтира ХМ. и ХУ. века, онда нам је јасна и откривена фреска у Маркову Манастиру, јер овде имамо исто то, што и у споменутој минијатури 44. псалма. И овде у Маркову Манастиру имамо Исуса Христа у костиму византијског императора као Цара царева на престолу, који има округао наслон као и онај у псалтиру, и овде имамо анђела с десне стране Спаситеља у истом положају, а свакако је овде у Маркову Манастиру и с друге леве стране Спаситеља стојао један анђео, само је овај део фреске покривен новијим иконостасом и новијом иконом св. Димитрија, која је овде на северном зиду одмах до иконостаса у висини да се може целивати. С десне стране Спаситељу и овде у Маркову Манастиру је Богородица као царица у

костиму византијске царице, као невеста с велом, у златом искићеној хаљини, према речима псалма, јер видимо на мандији, огртачу велике украсе у круговима. Цео лик Богородице овде у Маркову Манастиру истоветан је са ликом Богородице у споменутој

минијатури српског псалтира ХЈУ. столећа, и став је исти, и круна, и држање руку, све до појединости. Држим да су и сигнатуре Спаситеља, Богородице и анђела овде у Маркову Манастиру биле исте као и у српском псалтиру.

Слика 42. 2. кондак.

19) Јустин Мученик, Ориген, св. Григорије Назијанзин, св. Кирил Александријски, св. Атанасије, св. Василије Велики,

св. Јован Златоусти, Теодорит, Јевсевије, Јевтимије, Тертулијан, Јероним, Августин и т. д.

#0) Григорије Солунски, Григорије Неокесаријски (Огаћ, 1, !п уштатв аппштна!), Рзецдо Атанасије (Ога!. !п Пеграгае аппипнан.]; Хесихије свештеник јерусалимски (Огај, де утеиз Јаџађив), Герман, патријарх цариградски (Ога;. пп Реграгае панун,), св, Јован Дамаскин (Огаћ, !п Пеграгае аппипшај, и Огабо |, ја Пегратае паџу,, и Огаг, Ш, 1а Петрагае Чогаш) и многи други, Види Ке!пКе, 423—24,