Moj život i rad

већ корисна кола за рад преко целе године. Ваљало је исто тако навићи трговце да разумеју да им је тштерес налагао да имају у магацину довољно кола за сезону, чак и ако зими продају мање кола него лети. Ове две кампање смо успешно водили. Скоро свуда, у Сједињеним Државама, наша се кола употребљавају зими као и лети. Приметило се да она иду по снегу и по леду, по блату, и свуда једном речи. Зато зимска продаја расте без престанка и агенти лакше одговарају хитним поруџбинама које долазе лети. Они увиђају колико је корисније куповати унапред. На тај начин утицај сезона се не осећа у фабрици. Фабрикација је, до ове последње две године, била стална, са изузетком годишњег распуста за преглед инвентара- Програм фабрикације се утврђује за једну годину дана унапред, и број кола која се имају произвести за један месец забележен је, јер зацело није мала ствар уредити пристизање сировина као и делова који нам пружају друге фабрике, у складу са потребама наше сопствене производње.

ГЛАВА ЈЕДАНАЕСТА Је ли новац господар или слуга?

У децембру 1920., у целој земљи послови су тапкали у месту. Већина фабрика аутомобила биле су затворене и многе међу њима пале у руке банкара. Неповољни гласови су се ширили о скоро свима индустриским компанијама, и чух једног дана ,да је, према извесним чврстим тврђењима, Друштво Форд тражило новаца па није могло наћи. О Друштву Форд сам чуо толико измишљотина да се ретко мучим да демантујем, али су овога пута измишљотине биле врло прецизне и детаљне, и дока-

117