Narodna skupština
12 НАРОДНА ОКУПШТИНА > пе Бо
гласом г. Вељковићу: како је ом, оно тито је радио, радио јавно и да је сваки могао то знати ш да је сваки могао доћи и тражити паре на зајам, ако испуни услове. — Међутим, господо, то не одговара истини! Г. Министар Финансија дао је све ове позајмице поверљивим решењем. Ове су ове позајмице тако издате, Кад, нам је читао текуће рачуне, изоставио је ознаку „Јов.“ у својим решењима, која је тамо била, али то није могао изоставити у акту Месне Коптроле. А кад су све те позајмице учињене поверљивим решењем, да ли је онда сваки то могао знати и тражити паре! Кад се паре издају поверљивим решењима, онда то
дначи да чиновници, који врше ту службу, морају.
са чувају то као тајну, коју би могли да издају замо они, који примају паре, али то ови нису имали рачуна да издају, јер би на тај начин имали конкуренте, па би и новац морали приватнима да дају по јефтинији интерес. И кад је дакле поверљиво решење, онда није истина да је то рађено јавно и да је сваки могао да траси паре на зајам, него су то могла само она лица која су о томе нарочито извештена.
Потпредседник, Јаков Чорбић. T. посланиче, при крају свога говора
Петар Мишић, Имам права на 1 и по сал.
Живојин Хаџић. — Има још 20 минута!
Петар Мишић. Г. Министар Финансија у свом одтовору, осетио је ту незгоду, што је тај новац давао поверљивим решењима и кад је читао текуће рачуне, изоставио је ознаку „Пов“. Али је незгода што у акту Главне Контроле стоји: „Пов. Љ та, Пов. Љ та“. Р. Министар Финансија, да би то објаснио, метнуо је једну примедбицу овде и казао: „H9. Сва су акта уведена у редован протокол, а ознака „Пов.“ је по томе погрешна.
Ја сам слушао кад је г. Министар говорио. Он ову примедбицу о ознаци „Пов.“ није изговорио. Откуд ознака „Пов.“ може бити погрешка, и тоу редовном протоколуг! Може се десити са актима из поверљивог протокола, да се заборави да се на акту стави ознака „Пов.“, али у редовни протокол да се умеша и омашком метне „Пов,“, то се не може десити, јер су ту све нумере отворене и немају нарочиту ознаку. Редован протокол има своје редовне нумере отворене и без икакве ознаке преко целе године, па је питање: како може онај, који заводи, да на само извесна акта, i врло ограниченом броју, омашком метне „Пов.“2! TP. Министар се рђаво адресовао на нас, кад је могао то да рекне. Њему изгледа да смо ми страховите незналице у администрацији и да ћемо да примимо то олако! Међутим, бивају случајеви у државној администрацији, кад и отворене нумере добивају поверљив карактер. То су нарочите рачунске ствари, то су оне, које у извесном тренутку могу бити поверљиве, а доцније нису; и зато што се доцније мора отворено радити по њима, иду у редовни протокол, али се за кратко време означавају као поверљива. |. Министар користио се том административном дозволом и метнуо је „Пов.“ овде, али је он за то морао имати својих, а не државних разлога; он је хтео, кад је издао ове позајмице, да то нико не зна, — да то огласи као државну тајну, да се то крије, да не би ја-
Ви сте,
вност сазнала а други, којима он не жели дел 1! навалили, те не би могао да их одбије, кадром већ другима давао, а овако, кад, је метнуо „ПокоП « онда ћуте чиновници, јер чувају државну тафјрт | а ћуте ни они који су новац примили, јер неулон рачуна да кажу, па откуд ће да знају и други да траже новац, кад нису о томе ни чули ни зназне # да се новац издаје 2! J
И ако, дакле, г. Министар није нама у своно_ решењима прочитао ознаку „Шов“, ипак су свајвно решења била поверљива, што није требало да 00 82 и што су комесари Главне Контроле констатовано па је г. Министар то накнадно избрисао, што ва отп требао да ради. Према томе, господо, кад узмекет да је први добио позајмицу Аврам Леви, и то от 1 верљивим решењем, онда је интересантно какбравл он мотао да сазна, да ће Министарство да издјен г nape?! То ја вас питам!; Још је интересантије ојнт знати, како су остали сазнали, који су примену: паре, јер чиновници нису смели то да објаве, „98: што морају то да чувају као тајну. Ни остали. нв веспо нису на тај начин сазнали, јер њима свавао . јако T. Аврам Леви није имао рачуна казати, дел и он примио паре.
Значи, дакле, да су они на некакав нарот Род: начин позвати да приме паре.
Господо, ја имам да кажем још неколико речрзц ' стварима, о којима је већ говорено, зато ћу их само от: поменути. Г. Министар је једнако овде говорио какнет с зарадио држави на државној готовини 29/. Госпоноо ја незнам како је он нашао да је тај интерес дадљ 2: љани на каквој је основи он закључен Он ми H да зна, као Министар Финансија, да нигде код гол нема пара по: 30/ : он треба да зна, да конаци два—три завода који плаћају на улоге 49 [о а 5 остали плаћају 0—6 па и Теје: Међутим је зје 31 Закон о Управи Фондова, који даје зајмове са 60 559 и да судови досуђују такође 69/) по прави RR. тражбинама, те је према томе морао знати, да. где нема пара. по 39/. Шрема овоме, он је оштеетш државну касу најмање са 20. А кад узмоте дал 5' се новац незаконито издавао без визе месне ни 54 троле, што би изазвало осуду на плаћање разлље до 69, онда значи, да је држава оштећена ,, BH" и више. |
„Даље, пада у очи и ово: зашто Министарцету питање није изнео пред Министарски Савет пре dn што је позајмицу извршио !
Ви знате да су и безначајнија питања изношитон пред Министарски Савет па чак и таква, која 5 изазивала кризе због чиновника и т. д. Међу вез! у времену кад је Турска хтела да уђе у рат. те тање о давању позајмица било је најкрупније 516 тање које је могло изаћи пред Министарски Сакео i Да је т. Министар Финансија изнео ово питање пп за Министарски Савет, верујем да му он то не би 00 но брио. Ја верујем, да би му г. Министар Опољењоп Послова објаснио ситуацију, и да је према њој [04 згодно давати паре у моменту, кад наш сусед улет KK у рат, кад му дакле гори кућа. Министар Војна О му објаснио, у каквом би се положају нашла 69 51: ска војска за време мобилизације, кад је у савјет моменту оно мало државне готовине издато ШШ от ватнима на подлогу хартије, и најпосле, г. МинМ