Narodna skupština

ТА | НАРОДНА ОКУПШТИНА |

~

У

пријатељи предлажу једну анкету, и ја мислим да та анкета не треба да се ограничи само на шуме него и на друга руковања државним средствима.

Али догод Народна Окупштина не донесе закон 0 инкомпатибилитету, догод се не спречи да један господин не може у исто време радити ни са дртавом и заступати народне интересе у Скупштини, дотле све ово што ми овде радимо и говоримо биће илуворно. У прошлој Народној Окупштини било је тридесет и неколико посланика који су радили са државом. Да ли је могуће да таки људи у исти

мах воде рачуна о државним и о својим иптере-

симаг Има жалосних појава да су главни чланова појединих странака, чланови Владе, улавили у она удружења која непосредно раде са државом. Ви имате активне министре који сматрају да је долуштено да буду чланови страних банака које дају зајмове српској држави. То је зло које се неће ограничити на једну странку, него.ће захватити сав нат политички живот. Велика предузећа, велике банке имаће рачуна да држе своје људену Скупштини и 7 појединим владама, и радићо што хоће.

И све ово што ми разговарамо, док не донесемо закон о инкомпатибилитету, све ће бити пра= зан разговор. (ве док се не спречи улазак тим људима који хоће да се користе својим мандатом и својим положајем биће корупције и изборних насиља, И када је у интересу јавнога морала то требало чинити, српски радиколизам је ударио па учитеље и мало чиновништво ! Као да постоји оно што је постоЈало пре 40 година и што се називало бирократско питање у Србији! Сматра се да један бедан чиновничић који грца у дуговима може вршити пресију приликом избора! Оно ограничење које је требало извршити није извршено. Најопаснији елементи, најкорумптивнији елементи, они који имају мандат народнога посланика и положај лифераната, горосе чаца, концесионара и чланова извесних политичких новчаних завода, нису ограничени, него се ограничење односи на бедне учитеље који су стварали " радикалну странку и који су својом крвљу залили темеље ових слобода. (Узвици: Тако је).

И господо, ја идем корак даље. Има још једна ствар на којој ћемо се сви сложити, има још један сигуран начин да се народу да више отпорне снаге: да се народ оспособи за борбу, коју има да издржи. Може се рећи шта се хоће, пали овакав притиcak нараштај од пре 30 година могао је да издржи као од шале. Али оваква корупција како се практикује, пре 30 година била је немогућа, зато што је народ био материјално независнији, зато што је имао више вере у политичке програме, п зато што је јавни морал био на већој висини. Ми не можемо другче радити него да оспособимо народ да одоли свима искушењима и сваком притиску, власти и корупцији. Зато је један једини начин: подизање материјалне и духовне културе народа.

Ми имамо једну жалосну појаву, ми имамо уставан режим,али имамо још недовољно просвећен народ. Дали смо суверенитет људима чије смо васпитање занемарили. Ми имамо у Орбији 1.500 школа, и 25.000 механа. Ми нашим учитељима дајемо ополику плату колико дајемо једноме служитељу у Беотраду. Један. демократски режим не може љи-

= ::

i вети без јаке п'родне просвете, јер док се i род духовно пе подигне оно што се зове т

родно право бити једна лепа реч и горка и нија па право стање ствари.

Затим, господо, материјална криза захватила: све слојеве нашега народа. Ваља прићи ономе чему лежи тежиште питања, а то је питању земл раденичког кредита у нашој земљи. Наш сељак љ теријално је несигуран и зависан, и зато се плај власти и зато се предаје зелепашким новчаним зар дима. Познато је дапас један сељак може како та да направи један зајам код Управе Фондова, а мали зајам од 300— 5060 динара, он не може дан прави, Ми нисмо учинили опо, што је учинила јучерања Бугарска. Она је нашла начина да сеља државним средствима даје кредит, а ми, који с 40 тодина живели од народа, благодарећи томе н роду и народној вољи, ми смо заборавили оно, ш је најоснованије, са чим је требало почети, а то материјално обезбеђивање нашег народа.

Ја сам се, господо, трудио да будем објектива ја нисам ни једну личност споменуо, ја нисам хт да говорим о малим мизеријама и нискостима, днев и локалне политике. Ја сам мислио да је у ово тренутку требало бацити општи поглед на псих логију последњих избора и одатле извући опш поуку.

Констатовао сам извесне ствари, које смо с ми, колико нас има, овде запавили, и ја држим, ми ви можете чинити критику на појединим мести у појединим изразима, али опо, што је било глав у моме говору, што је суштина његова, ја мисл. да све у души признајете да је тако. Ја не зн: како ће остале политичке странке на то питање гл дати. Верујем дану другим странкама има осећал јавпога добра и општих интереса. Што се тиче с мосталне радикалне странке, она се неће заусл вити на овоме што су њени чланови рекли у изе штају верификационог одбора. Ми ћемо се у прв реду старати како да се народ духовно подигне материјално. обезбеди, и идућег скупштинског с зива ми ћемо поднети поједине законске предлс у томе смислу. (Живо одобравање са аплауз са свих страна.)

_ Председник Верификационог Одбора, Др: т. Васић. Има реч г. Никола Митић,

Никола Митић. — Господо, Уставом а изборним законом загарантовано је да поред п сланика ба општим условима сваки округ мо имати и посланике са нарочитим условима. ШИ се тиме хтелог Тиме се хтело да у парламене у Окупштину уђу људи са стручном факултетск' спремом, који ће све државне послове вршити 5 једно са оним људима које је народ са села п слао у Скупштину. И заиста, господо, ми смо и очекивали. Али после ове дводневне дискуси од стране интелигенције из опозиције, ми смо у рачуну преварили. У место што смо очекива. од пителигепције да сама настане бар овде у Оку штини, да се све оно што је потребно једној земл реду и поредку сврши, ни један о томе није г ворио, о свачему је говорено али о ономе што на дневноме реду није гвворено. Они су држа. читаве теорије и предавања као да су у школи