Naša književnost

402 Наша књижевност

лачке радне енергије и борбе за уклањање свих оних услова који доносе несрећу, замрачују и загорчавају живот човеку. У Нилу, у његовој једноставној, природној здравој, бодрој и оптимистичкој личноссти одјекује она поема о Соколу, у којој је најлепша мелодија вера у човека, вера у дух његове борбе која креће унапред, вера у х= ројство човека. У мрачној, туробној 'атмосфери породице Бесеменова, у којој се гризу и уједају људи као зверови, зрачи личност Нила охрабрујуће, јер се иза ње чује историски ход радничке класе, која ће кроз Октобарску Револуцију, соколски и витешки ударити џиновске темеље новога друштва.

Ту у „Малограђанима“ изражене су и концепције Максима Горког које ће он још више развити у другим својим уметничким делима и у чланцима о истини факта и истини стваралачког факта. Истину факта носи Татјана, која прима само ону стварност коју види, а њу

"види само у коначно у црном и безизлазно ружном, 'а истину ствара-

лачког факта заступа Нил, који се бори за промену стварности, код кога су ум и енергија управљени на мењање услова у стварности. Нил осећа радост стварања, радост рада. (Он осећа животворност стваралачке снаге и могућност и моћ човека да кроз борбу изгради бу дућност среће човечанства.

Из тог циклуса су и „Непријатељи“, комад у коме је изложен класни сукоб, сукоб радничке класе са експлоататорском класом 6буржоазије. С једне стране су фабриканти и сав онај паразитски круг људи који се окупља око власника, с друге стране су радници који долазе до отворене побуне против ропских услова рада. Борба радничке класе на историском плану улази у оштру фазу и Горки кроз „Непријатеље“ најављује њену драматску, револуционарну епоху. Запламтео је непријатељски сукоб и помирења нема. Узалуд Захар Бардин, оличење такозваних либералних индустријалаца, хоће да утиша сукоб, да се кроз реформе приближи радницима, радништво добро уочава да је он у суштини остао његов непријатељ. Непријатељство Михаила Скробатова и непријатељство Захара Бардина разли кују се само у форми. Један је отворени непријатељ, суров и цини: чан, други прикривен, културан, тактичан. Раднике води у борби илегалац, умни и опробани борац Синцов. Његова појава у комаду је више силуета, али силуета која оцртава онај потмули, све чујнији и све грандиознији бат руске револуције, која ће збрисати све Бардине и Скробатове, дивље или културне, у сваком случају зверске експлоататоре и утамањиваче радног народа. У драмској књижевности кроз дела Максима Горког појављују се свеже, борбене, позитивне снаге, које доносе на позорницу прави, живи, борбени, и истински дах народа.

Горки је с великом љубављу и уметнички снажно креирао личности које израстају непосредно из народа, носећи у себи сирове боје и особине народа. Такав је стари радник Љовшин у „Непријатељима“, у коме је изражена она дубока и стихиска снага Русије која ће по:

лидере