Naša književnost

Горки и музика у 429

ског, супротно схватањима многих његових савременика музичара, осетис је национални момент у његовом стваралаштву: ,...дубско народна музика увертире, значајна, моћна, тече лаким таласима по дворани и хвата вас нечим новим, што високо уздиже изнад савргмене свакидашњице. Сречани историјски момент изложен у тим звуцима, тако добро слика широки замах народне снаге која се развијг ради заштите своје земље.“ (О увертири „1812 године .)!

Горки, борац за права радничке класе, пролетерски уметник ненадмашне снаге, оснивач социјалног реализма и поборник социјалног хуманизма, који је у стваралачком раду гледао најлепшу одлику и спас човечанства, који се заносио радом, као што се заносио уметношћу и музиком, осећао је да је рад у новим животним условима исто таква потреба и задовољство као и уметничко доживљавање.

Рад и уметност, рад и музика за њега нису били одвојени, или чак супротни појмови него неразлучиво повезани облици испољавања живота. Као што је уметничко дело сматрао за стваралачки рад, тако је и у заједничком раду чуо симфонизам новога друштва:

„На рад треба гледати као на свирање музичара у оркестру: они свирају на различитим инструментима, а добија се изванредна музика.“

СТАНА ЂУРИЋ-КЛАЈН

' Горкић: О родине, ОГИЗ, Москва 1945 г.