Naša književnost

С. Марковић и Уједињена омладина 89

„„Литературни вечер“, „Како су нас васпитали“, „Певање и мишљење“ били су упућени омладини и разрађивали су питања њених задатака и средстава за њихово остварење. „Омладина имала је потпуно право, — писао је 1868 године, — кад је наумила, да путем просвете — путем науке — најпре васпита себе саму т. ј. млади српски нараштај, па тако да у будућем Српству нестане зала што га сада једу. Али омладина не треба да заборави ту важну научну истину, да човека васпи: тава сав живот у коме се налази; и по томе да се васпитава један нараштај, треба уништити услове, који су створили овако стање, т. |. изменити прилике, од којих зависи влада, и духовништво, и народно изображење.“

Борби за измену друштвених услова у којима живи српски народ, обележавању његових револуционарних задатака Марковић је дао све снаге свог младог живота. У времену у коме је живео и стварао нису били још сазрели услови за такав темељит преображај какав је желео, али њему припада велика историска заслуга да је први обележио и повео борбу за оне идеале који морају бити стално пред очима омладине, а које ће она моћи да оствари када друштвеним развојем сазри пуна свест о револуционарним задацима експлоатисаних радних маса.

Омладина, која је у тешкој ослободилачкој борби наших народа показала колико је прожета тежњама за слободом и напретком, која је својим жртвама допринела да се униште фашистички поробљивачи и све слуге реакције, која је успела да своје тежње оствари, мора се са дубоким поштовањем сећати свог првоборца. Светозар Марковић није видео остварење својих идеала. Али у делу које се данас оства-

рује наши народи виде и остварење најсветлијих идеала Светозарг Марковића.

МИРОСЛАВ ЂОРЂЕВИЋ

пе

ма -4е

на

па винова ле авина че ава 1 >

; ' 8 |