Nova Evropa

statuom može istaći svoju, ako se sme reći, psihologiju pepela, i samo u slici, ako je dobra, može biti interesantna i estetična, dakle umetnička, i umetnički opravdana u dramskoj sceni,

Pozornica Studijaca, prema tome, rešava problem, da se sem psihologije, izbacuje grupe i figure kao maske karaktera, rangova, i etičkih momenata, Ne kinematografija, nego plastika scene, Problem nesamo u labirintu situacija, nego i u labirintu oblika, Akt mornarske žene kraj vrata kolebe na obali, to je još jači simvo] bure nego pisak ve{ra koji diže talase, Akt onog krepkog, šestnajstogodišnjeg derana, sa stalim očima, i plastikom (ne izrazom!) ukopanosti pred slutnjom užasa, premaša svaku iskinjenu psihologiju žrtve, koju teraju u smrt hlebac, dužnost, pa i rodjena majka,

Medju scenske slike, i to kao rafinovano umetničko sredstvo izraza, dolazi i elemenat karikature, Menjanje sklopa linija prelivanje altta u akt, plastike u plastiku, biva u životu i bez psihologije, užasno brzo i bez kongrujiteta, kao ono kad u vicu misao počne sa jednim značenjem, pa odjedared završi sa nekim sasvim drugim, To deluje komično, to je karikatura, Granice epoha, mentaliteta, generacija, tamo gde se nešto prevaljuje u nešto drugo, to se karikaturama najbolje daje istaći i oživeti, ili bar ničim tako neposredno kao karikaturama; naravno, opet, nesamo karikaturom kostima i maske, nego plastikom karikature i grupom karikature, Grob nasred pozornice ne bi tako zanimljivo dao liniju izmedju mrtvog i živog kao što to čine plastike grupa onih plemića u »Eriku XIV«, U nekoliko poza vidi se vekovna komika psihologije onih koji jauču da ih bolitu i tu, dok se svet već davno ofkotrljao sa mesta tog i tog, U psihologiji je mnogo patološkog, Plastika je zdravija, Psihologija često umara, ako ne užasava, Plastika i karikatura mogu biti kao izraz sudbine irafične a kao forma komične, ili obratno; one su dakle interesantnije, i pogodnije za varijaciju i nijansu,

Problem Studijaca je, prema tome, vrlo zanimljiv, i pred mladim snagama te grupe, kako glumcima tako i crtačima i režiserima i »psihološkim« direktorima, stoji široko polje za pokušaje, za nove note, ili notice, u onaj ogromni orkestar umetnosti koji se zove Moskovski Hudožestveni Teatar,

| Isidora Sehulić.

51