Nova Evropa

Evrope radi sa deficitom, pa зе radi tog deficita upravo i traži prelaz u privalnu eksploataciju, budući da se pretpostavlja da je privatna eksploatacija daleko jeftinija nego li državna, te da će tako biti uklonjen deficit, Pritom se redovno gubi s vida glavni momenat, koji je većinu željeznica i doveo do današnjeg delicita: socijalna politika velikoga stila, koja se po svršetku Rata bila razmahala po svim državama, a poimence u državama koje su Rat izgubile, sprečavala je željezničke tarife da idu naporedo sa padom valute, odnosno sa Dorastom cena, pa kako država usled toga nije primala onoliko koliko je izdavala za održavanje pruga i prometa, nastao je, i morao je nastati, znatan deficit u svim državnim preduzećima, Sve dakle da željeznice i predju u privatnu eksploataciju, ako bi se zadržao današnji sistem tarifalne politike, malo bi im se ili veoma malo dalo pomoći, Tek ako bi se privatnim kapitalistima pustile slobodne ruke, da udaraju tarifu koja odgovara prilikama, uspelo bi se možda ukloniti deiicit; no sa metodom dovodjenja u paritet tarife sa troškovima, dalo bi se i pri državnoj eksploataciji lako postići sredjenje željeznica i uklanjanje njihova deficita, Naravno da bi se i državna i privatna eksploatacija morala rešiti onog prekobrojnog činovničkog aparata koji danas u nekim državama (Азија! željeznice znatno роskupljuje, Toliko smo smatrali potrebno reći o samom problemu državne, odnosno privatne, eksploatacije željeznica, s osobitim obzirom na pitanje deficita usled državne eksploatacije, Ipak, uza sve nedaće koje su u tom pogledu nastale nakon Rata, sistem državne eksploatacije saobraćajnih sredstava lagano će ali sigurno da trijumfuje, Sami obziri opće privredne politike sile državu da na razvoj saobraćajnih sredstava, te i na njihove tarife, zadrži odlučan uticaj, Danas se već gotovo i čitava spoljna trgovinska politika oslanja i na tarifalnu politiku prevoznih sredstava, budući da sama carinska politika, sa svojim uvoznim stavovima, nije uvek u stanju da dovoljno zaštiti ili favorizira jednu privrednu granu, Ako se danas hoće jednu industriju izdašno da zaštiti, onda se za produkte te privredne grane udara srazmerno niža farila; ili se na produkte stranih država koje se ne želi uvoziti, i koji prave konkurencu domaćoj industriji, udari veća tarifa nego što bi upravo trebala, Mi smo baš ovih dana čitali da, je, s obzirom na vinsku krizu, tarifa za prevoz vina snižena па роlovicu, Ako je u interesu naše privrede, da bi se naime sprečilo propadanje jedne čitave produkcijone grane, država kao vlasnik željeznica može da udara i tarifu koja ne pokriva režijske troškove, dok je pitanje da li bi to isto uradila u sličnom slučaju i privatna eksploatacija, Problem preuzimanja Južne Željeznice ima kod nas svoje posebno lice i naličje, Činjenica je, da su sve ostale pruge naših željeznica u državnoj eksploataciji, pa se sad radilo o tome da dodjemo do jednog jedinstvenog sistema, bilo da sve pruge predju u državnu eksploataciju, bilo da sve pruge predamo privatnoj inicijativi, Pruge

245