Nova Evropa

Edisonovih aparata od pre trideset godina. Očevidno je i to, da će novi pronalazak napraviti čitavu revoluciju u glumačkom svetu. Dosada je bilo posebnih »zvezda« za platno a posebnih za redovnu dramsku pozornicu; ako novi pronalazak svede broj redovnih dramskih pozorišta na minimum, pa ih možda i potpuno iskoreni, nesamo da će broj »zvezda« biti znatno ograničen nego će i mogućnosti za treniranje mladjim snađama biti skopčane sa mnogo više teškoća nego što je to dosada bilo. Хант ostaje i jedan drugi vrlo važan problem, što će ба imati la nova industrija da reši, a to je: kako da se proizvode »slike što dovore« koje bi pri prikazivanju kod svake posebne nacije »govorile« jezikom dotične narodnosti, Avaj nama ako dosadanji zagrebački agenti raznih filmskih preduzeća počnu da nas snabdevaju i govorom za slike, onako isto kao što su nas dosada uspešno snabdevali natpisima! Zamislite kako će to divno biti, kada budete sedeli i slušali sa platna jedan dijalog izmedju Džordža O'Brijena i Dolores Kostelo: »Ah, dražesna gospodična, smem li za jedan dokaz naše cvetajuće ljubavi zaprositi? ,..«, ili nešto slično tome...

Centralna je figura i ove pozorišne sezone bio O Nil (Eugene O'Neill), čija se tri komada u ovaj mah igraju istovremeno, i to· »Strange Interlude« i »Dynamo« u režiji čuvenog Theatre Guild-a, a njegov stariji komad »S. S; Glencairn« u malom pozorišlu Provincetownı. PI a y house. »Strange Interlude« je Jedna od njegovih stvari novijeg datuma, koja je — kako su i neki naši časopisi zabeležili dobila prošle godine Pulicerovu nagradu. To je u isti mah i jedna od retko uspelih stvari ove sezone, Jer se evo već igra neprekidno nekoliko meseca. O Nil je poznat sa svoje sklonosti k eksperimentisanju: retko da su dve njegove stvari radjene istom tehnikom, To je pravi moderan duh, večito nervozan, nezadovoljan, grozničavo aktivan, neumoran, brzo zasićen žudjenom voćkom u koju jedva što je zagrizao. U svojim komadima, on je išao i stazom stare, konvencijonalne drame (kao u »Ani Hristi«), i stazom moderne, Kajzerove tehnike (kao u »Čupavom Majmunu«). U njegovoj odličnoj drami od pre četiri Godine, »Desire Under the Elms«, videli smo opet nekoliko trikova pozajmljenih sa moderne nemačke pozornice; dok ба u ove dve poslednje njegove stvari, u »Strange Interlude« 11 »Dynamo«, vidimo u jednoj sasvim novoj formi. O Nil je počeo svoju karijeru briljantnim, kratkim komadima u po Jednom činu; a namerava da je završi, kako izgleda, glomaznim dramskim ciklusima. »Strange Interlude« je komad u devet činova, koji počinje u pet-i-po sati posle-podne, a završava o ponoći, sa odmorom od jedan-sat-i-petnajst minuta iza petog čina, »D yn a m о« је pak tek prvi deo jednog dramskog ciklusa od tri komada, od kojih dva druga, »Without Enđding

150