Nova Evropa

ог Пауз« ; »1, Саппог Ве Маде«, пази još gotovi za prikazivanje. Sem toga, O Nil je zaveo sada još jednu »novinu« — Која је и stvari starija od Šekspira —: naročito emfaziranje onog dlasnog iskazivanja misli što se u starim tekstovima obično obeležavalo iza imena lica koje govori, i u zagradi [>n a odbrani. ih aza) sebe), Тако je u Котади »Strande Tnterlude« svaka rečenica iz dijaloga propraćena sa jednim često još dužim pasusom »na strani«., Efekat je značajan, ı dosta puta zanimljiv; mada je nekoliko kritičara (kao naprimer St. John Ervine) napalo na ovu novinu koja nije nova,

Od svoš komada »Desire Under the Elms«, O Nil pokazuje sve veću sklonost ka Nju-Inglendu, ka problemima, tipovima, puritanskoj osnovi, i skamenjenim dušama, ove kolevke nove američke civilizacije, U »Strange interlude« on postaje. više psiholog 1 Нохојћ. Njegova analiza moderne američke žene, пјебоо tako duhovito šibanje egojizma, samosvesti, i besomučnog stremljenja ka večitom dominiranju — skoro: kao neke svesii polne superijornosti kod savremene Američanke —, izvedeno je u ovom komadu tako precizno, tako suptilno i živo, da iza poslednjeg čina osećate kako vam se duša napunila ботапот. Мапа 1448, glavna ličnost u igri, ostavlja bezdušno starog oca, jednog profesora klasičnih jezika na nekom njuinglendskom koledžu, nerazumevajući, ili bolje reći nehoteći da razume, adoniju stara čoveka koji je navikao u životu da se neko uvek o njemu stara, da mu daje direktivu, da mu kupuje odelo i deli mesečni prihod, te koji ostavši bez žene instinktivno mrzi svakogš prospektivnog budućeg supruga svoje kćeri, živeći večito u strepnji da će mu se kći jednog dana udati, i ostaviti ga da umre sam, napušten, i zaboravljen, u nekom kutu njegove velike kuće pune starih, debelih tomova, i antičkih figura, Nina je medjutim suprotan tip svome Ocu, prava pokojna mati, adresivna, nezasilna Као kakva mlada zver, uvek u revoltu protiv života od koga očekuje više nego na što ima prava, živeći iz dana u dan u dubokom uverenju da sve postoji radi nje, da sve živi radi nie, i puna nekog primitivnoS, divljeg. egojističkog idealizma, koji neće smatrati nikakvim drehom ako se razori stotinu drugih sreća radi ispunjenja kakvos svod trenutnog cilja, To je tragedija duše kakva je dosad retko kad iznesena na pozornicu; konflikt moderne duše u kojoj novi način života, sa svojim imperativnim stremljenjem ka prirodi, dolazi u večiti sukob sa starom kulturnom, religijoznom, i moralnom pozadinom, Ostavivši oca na početku drame, iza pogibije njena verenika, koji gine na frontu u Francuskoj kao avijatičar, Nina puna neke besomučne i razorne tuše ide najpre da provede život kao dobrovoljna bolničarka, udajući se ipak iza nekog vremena, mada bez ljubavi, za svogš

151