Nova Evropa

Позориште и Опера у Софији.

(Први део овог прегледа, о позоришту, написао је Г. СиракСкитник, познати уметник и уметнички критичар, који је написао и чланак о ликовној уметности бугарској, пред овим, Други део, о опери у Софији, потиче из кругова око саме бугарске Опере.)

1. Позориште,

Пре неколико година изгорела је лепа зграда бугарског Народног Театра, и сада државна трупа даје представе у кући која није прикладна за позориште. Уза све то, бугарско позориште учинило је знатан прогрес за неколико последњих година, захваљујући настојању својих старијих и млађих чланова и свих просветних чинилаца данашње Бугарске, Као у ликовној уметности, и у сцену је унесено много новога, — нов дух, ново схватање. Није се додуше још сасвим отресла недостатака прошлости, али нов дух — захваљујући вештини и неуморном труду искусног режисера Н. Масалитинова, члана старог Художественог Театра, — осваја већ и технички и идејно. Показује се нарочито неоспоран напредак међу глумцима у самом схватању театра. Инсценирано је неколико десетина комада различитих аутора и различитог жанра, међу којима је заступљена и класична и модерна драма, и савремена— домаћа и страна; тај различити материјал дао је могућност позоришту да покаже своју снагу и у „реалистичности“ и у теорији, а артистима и режисеру, да раде на савременим сценским проблемима. Приказивани су комади скоро свих европских литература. Уз драмски театар отворена је и школа за младе артисте, која с времена на време даје своје властите продукције, Драмско позориште и сада још живи од старих опробаних снага, које су стекле великих заслуга за бугарску сцену; овамо спадају: Будевска, Киркова, Ив, Попов, Сава Огњанов, Е. Снежина, Г. Кирков, Ст. Бчваров, К. Стојанов, М. Попова-Стаматова, П. Сејков, Г, Стаматов, В. Тежев, Владимир Трандафилов, К, Ламбрева, Н. Христов, Од младих су се већ прочули: Н, Бујуклијева, П. Герганова, 3. Јорданова, Ив. Димов, Кисимов, Березанов, Костова, Савов, и други,

Ових дана је отворено ново позориште, снабдевено свим модерним сценским справама и средствима, у коме ће се дати могућност и драмској и оперској трупи да се развијају нормално и без данашњих техничких тешкоћа и сметња, па су оправдане велике наде које љубитељи бугарске позоришне уметности полажу у скору будућност.

С-С,

199