Nova Evropa

вим државним границама затворено силажење на зимишта. Тиме је насилно прекинут ритам номадских осцилација, чиме управо и започиње карстификација захумских површи. Јер сад сточари остају да бораве са стоком и зими на средњој етапи, на негдашњим прољетњим јагњилима и јесенским торинама. Тако се сад овдје за боравка кроз највећи дио године негдашњи пастирски катуни претварају у села, у стална насеља. Али прејако искоришћавање знатно оштећује природни биљни покривач, нема више одмора пасиштима ни редовног помлађивања шуме ни рудине: човјек због огрјева и грађе ништи шуму, док траву и ситногорицу неповратно штети ситни зуб. Забрани у примитивном номадском господарству нема, нити може бити: сточар захвата пространо подручје; а на угару, на крчевини, на огољелој попасеној рудини, зимске кише и бујице нагло спиру танки слој земљаче. Надокнаде нема. Избија љут, како га данас сретамо по свој Херцеговини.

Од ранијих номадских кретања одржао се само још љетни издиг у планине. Још се на катунима по којег јачег домаћина осјећа сталоженост старинског живота. Тврд и опор, али у релативном благостању привредне равнотеже, одвија се живот херцеговачких горштака у границама старих неписаних закона, гдје додуше нема распојасаности 6огатих житородних равница, али нема ни биједе данашње варошке периферије.

Данас сточарство у Херцеговини пропада, а друге привреде ни замјене за њ нема. Не треба да се осврћемо више на остале странице овог сложеног питања; тако, на чување шуме, што га пропагира наша данашња привреда и што се проводи без познавања основних биолошкох чињеница, и с тим у вези — на узгој козе, једине од домаћих животиња која још може да се прехрани на оглоданим пањевима старих дубова, па на несистематско и незналачко гајење забрана у карсту (једно од основних питања ове земље, које би правилно ријешено — могло да припомогне подизању опћег стања), и т. д., јер су све то само проблеми у вези с оним основним како смо га изложили. С опадањем старог начина привреде опада и живот у свим осталим гранама. Мијења се начин становања, одијевања, прехране, а са свим тим у вези погоршавају се и здравствене прилике. Из основа се потреса стожер старог друштвеног поретка: патријархална се породица разбија, а с њом нестаје и старих моралних вриједности, о којима додуше ново друштво много говори али их не усваја, јер нема довољно снаге да стару баштину понесе у себи. Са свим тим настаје страховит прелом између нашег сељачког језгра и скоројевићске површице, — то је тешка бољетица што је сви ми проживљујемо.

205