Nova Evropa

Društveni pregled.

Polno vaspitavanje omladine.

Uzimajući za temu »Polno vaspitanje omladine«, mi ćemo nastojati da se klonimo i preterane ili lažne stidljivosti — kako je to bio slučaj s onom londonskom damom iz jedne Dikensove pripovetke, koja se stidela golih konja po ulicama! —, jer »ko пе тоге да беда 6010, taj ne može da sluša istinu«, — rekao je Vedekind {autor »Budjenja proleća«). Gotovo ceo naš život je seksualan, ispunjen seksualnim osećanjem, seksualnom radnjom, i seksualnim posledicama. A da je tako od pamtiveka, o tome svedoči i sva mitologija: boginja ljubavi Afrodita i njezin sin Eros zauzimaju centralno mesto u grčkoj mitologiji, kao i u rimskoj (gde se Afrodita zove — Venera), i ceo svet prožet je »erotikom«. U težnji da sačuva i produži vrstu i rod, mudra sila koja upravlja vasijonom stvorila je polni instinkt i, da bi ša osnažila, vezala ga je s osećanjem maksimalne fizičke naslade i zanosa. Taj polni instinkt je »viša sila«, fors maior, motor sveta: »Svetom upravljaju ljubav i glad«, rekao je Šiler. Kad ne bi bilo polnog osećanja i polne ljubavi izmedju dva suprotna pola — muškog i ženskog — život bi izgubio svoj smisao; izgubio bi svu čar, radost, privlačnost, i ono što se zove »miris i cvet«, Bez ljubavi ne bi bilo umetnosti ni poezije, pa ni nauke; bez polne ljubavi nemoguće je zamisliti ma kakvu bilo kulturu. »Večno je i besmrino sve smrino ukoliko ono radja i stvara« (Sokratova »Diotima«), što znači da sladostrasni momenat nije glavni cilj polnog akta, već instinktivna i neodoljiva težnja ka večnosti svog »ja«; stoga, u prirodi, polni akt ne sadrži ništa sramno, pa su 1 stari Rimljani govorili: »Prirodu treba poštovati i pred njom se ne moramo stideti, jer naturalia non sunt turpia«,

Čovek, sa svojim oduhotvorenim razumom, imao je oduvek težnju oblagoroditi i idealizovati polni akt, te uz tesnu vezu duše sa telom pretvoriti polni naBgon u ono što mi zovemo ljubav, Zato se za duhovno-kulturnog čoveka polni akt pretvara u izraz krajnje nežnosti, koju mogu dati jedno drugom samo dva zaljubljena bića. Polni akt, polno milovanje jeste za čoveka cement koji sjedinjuje telo sa dušom, — on je najglavniji i najodgovorniji dogadjaj u životu čoveka, i ne postoji drugi akt koji bi toliko angažovao čoveka kao što je prvi polni snošaj. Od prvog polnog opštenja — s obzirom nato s kim, gde, kako, is kojom svrhom je ono bilo izvršeno zavisi ceo budući život čoveka, Prvi polni odnos karakteriše i opredeljuje dalji pravac u životu,

398