O demokratiji u Americi. Sv. 1

118

равља подробностима друштвене полиције; да угушује мале нереде и преступе; да одржава друштво у постојећем стању (баби дио) које управо није ни опадање ни напредак; да одржава у друштву неки род административног дремежа, који административни званичници обично зову ред и јавни мир.' Она је, једном речи, изредна да спречава, а не да ради. Кад треба дубоко узбудити друштво, или му дати бржи ток, онда је силе изневеравају. Кад њезине мере захтеду п најмање суделање грађана, онда слабост те грдне машине пзненади човека; она се у једанпут нађе без икакве моћи,

У том случају догађа се по кадшто да централизација покуша, из очајања, да позове грађане у помоћ; али она им тада каже: ви ћете радити као што

ја будем хтела, онолико колико ја будем хтела, пи управо. у смислу у коме ја будем хтела. Ви ћете вршитп те

ситнице а да не тежите за управом целине; радићете не знајући зашто, а о моме делу судићете доцније по његовим последицама. Под таквим се условима не добија суделање људске воље. Она потребује слободе у своме ходу, независности у својим делима. Човек је тако створен да воли стојати непомичан него да пде без независности к непознатој цељи. ;

' Хина, чини ми се, даје, најсавршенији образац блато-

" стања које може дати врло централизпрана администрација народима који јој. се подчињавају. Путници нам причају да Хинезп имају мпра без среће, радиности без напретка, сталности без спле, и материјалног реда без јавне моралности. У њих друштво иде увек доста добро, алп никад врло добро. Ја држим да ће Јевропци наћи у Хини, кад им се буде отворила, најлепши образац административне централизације која постоји у васноном свету.

ИМ ен