O građenju železnica uzanog koloseka : čitano na sastanku udruženja srpskih inženjera i arhitekata 24. aprila 1902. godine

– = НЕ а =) НЕ

пштање о потреби ! И 1 грађењу“ нових железница и скоро једногласно примљен је један тако важан законски пројекат. Каква разлика у току 20 година!

- Последице закључења онако штетна. уговора са Бонту-ом _ опажају се и дан дањи. Издали смо баснословне суме новаца, _а добили смо пругу са неколико километара дужу и то без _ икакве потребе, али су то- изискивали интереси страног предузимача, јер је цена по километру бпла сто деведесет и осам хиљада без трошкова око екепропријашије. - Добили смо пругу, на којој ни један већи објекат није израђен тако, ла може примити други колосек, ако потреба усхте; добит смо пругу са много лоше израђених објеката, чије пас је одржавање скупо стало и стаје: добили емо пру гу Лапово Крагујевац трасирану и пзвршену мимо сваких техничких прописа: купили емо по _ скупе паре пругу Смедерево—В. Плана = која је- предузима= чима служила за пренос материјала — јер је тако морало бити. А најгоре је то; што смо закључили до крајности штетан за_јам због тих пруга и тиме уназађени за пуних двадесет година.

Да предамо забораву грешке раније учињене, јер се оне до некле могу правдати тим, што је грађење. железница у то доба било за нас једна новина“ тим што држава није располагала довољним и стручним переоналом: тим што је сваки почетак тежак п што се свако искуство скупо. плаћа.

__Па како се данас, обогаћени једним пекуством више, налазимо пред новом ером грађења железничких пруга, није неоправдана бојазан, да изнова и нехотично не упаднемо у грешке, сличне грешкама наших предходнишка — а те се грешке не бп могле никако правдати. Из чисте љубави према самом послу, па искреног патриотизма према нашој Отаџбини, нама је дужност да упозоримо надлежне на могуће варијације прп извршењу ових пруга. Нужно је да их Пт и да о њима дамо своје стручно мишлење. -

Удружење српеких инжењера п архштекта дужно је, да по позиву своме, бодрим оком прати свако кретање техничких радова и да о њима даје своје мишлење. Савесан пи патриотски рад нашег пнжењерског удружења, као најмеродавнијег фактора у тим- питањима, крунисан је до сада са више успеха као: при питању о каналисању Београда по систему спирања или по сепарацијоном систему, а у последње време поводом

| Ово је цена по којој је пруга погођена по километру. У ствари пак једап ки= лометар коштао је до три стотине тиљада динара: