Opštinske novine

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Страна 1005

Са друге стране остале су у снази код многих општина, нарочито градских, и привратне трошарине (ос1го1б), осим само трошарнна на пића, укинутих и замењених учешћем самоуправа у државним порезима. Тако у 1925. години још у 1.000 случајева узимале су се ове трошарине и то у главноме: на гор.иво, намирнице (осим брашна, сувих воћа и кафе), на фураж за стоку и материјале производње. Декрет'од 13. августа 1919. год. увео је и нарсчиту уредбу о таквим трошаринама са тарифама, променљивим према броју становништва, и са обавезом узимања ових и са сличних произЕОда у општини. Али, са укидањем трошарина на пића и увођењем нових локалних такса и пореза по закону од 1926. год., — у многим местима почело се већ укидање и осталих трошарина, због њихове мале рентабилности. Од осталих општинских такса треба још поменути таксе за мерење и вагу, за пијачна места, за коришћење кланицом, водоводом, осветлењем; гпдровничком снагом, а такође ?а издавање разних аката. IV. Засебну групу самоуправних прихода чпне доходци од општинских имања и предузећа, у томе и од локалних жељезница и трамваја. V. Такође знатну улогу код самоуправних намета имају још и сада у Француској тако звана »ргез^аИопб еп раШге«, т. ј. доставка општини натуралног рада за одржавање и оправку општинских и признатих сеоских путева по упуству нарочитих инжињера и техничара. Обавеза за такве радове пада на сваког домаћина — газду општине и састоји се у пружању општини свих кола, коња, волова и радника, — према броју мушких чланова породице и њених радника и слуга у узрасту од 18 до 60 година, — а у току од 3 дана годишње — за општинске путеве и једног дана — за признате сеоске путеве. Према законима од 21. маја 1836. год. и 20. августа 1881. год., овакви радови у натури могу бити замењени наплатом нарочите таксе према тарифи утврђеној напред за тавкве замене од стране Генералне Скупштине Департмана и то за сваку општину засебно. Ко од домаћина не би се пријавио унапред за извођење ових радова у натури, сматра се, да је дао пристанак за замену натуралног рада новчаном пропорционалном таксом. Нови закон од 31. марта 1903. год. дозволио је општпнама укидање ових натуралних радова и замену таквих нарочитим општинским прирезима на државне порезе, али тек после одобравања ове замене од стране Департманске Генералне Скупштине, у случају ако би таква замена тражила увођењем нових приреза у размеру вишем од 20 сантима од франка државних пореза (20%).

Пошто су многе општине искористиле ову дозволу, стара натурална такса је била замењена код њих пореским прирезима, који су наметнути не само лицима, стварно заинтересованим у одржавању путева у добром стању, но и свим поседницима и становницима општине, ма да такви и не станују у њој или се не користе путевима. Ипак, још и сада натурални систем извршења оправке путева задржава се у многим општинама Француске. VI. На крају постоје још и државне субвенције, т. ј. помоћ од државе за извршење нарочитих задатака самоуправа, као што су: извршење или реновирање катастарских радова, издржавање сеоских лекара, — а за време рата — и за издржавање опште локалне администрације; после рата — помоћ бившим окупираним и девастираним департманима, нарочито и за отплату ануитета по дуговима код Повлашћене Хипотекарне Банке (СгесШ Ропаег). Такви су извори нормалних средстава француских департмана и општина. Ево како су порасли приходи и расходи француских департмана и општина за време рата. Департмана (У милионима франака)

Године

Приходи

Расходи

1913

612,8

614,0

1920

1.724

1.607

1923

?

2.335

Општина

Г одине

Приходи

Расходи

1913

1.128,0

1.094,0

У томе Париз

411,0

411,0

1920

8.800,0

8,985,0

У томе Париз

5.718,0

6.055,0

1923

?

8.500,0

У томе Париз

4.500,0

Што се тиче покрића ових расхода из појединих принудних извора, то — према подацима од 1926. год. — ево какви су били приходи ове врсте, за департмане и општине, укупно: 1. Приходи од пореских приреза и самосталних псреза и такса 3.796,5. 2. Приходи од самоуправних фондова, створених државом: од пореза на пића 520,9 од такса на аутомобиле .... 50,0 од пореза на пословни промет . . 350,0 920,9 3. Приходи од општинских трошарина ( ос 1 го 15) 650,0 4. Разне споредне таксе . . .

82,6

Свега 5.450,0 5. Од осталих — не пореских извора и предузећа око .... 5.500.0