Opštinske novine

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ Најзад, по праву надзора, управна власт у извесним случајевима, може и разрешити самоуправне органе. Ово разрешење може бити због тога, што самоуправни органи (одбор, претседник и чланови општинске управе) не испуњавају законске услове за положај на коме се налазе (§129/1), или због тога, што не врше уредно своје дужности (§ 129/2). Одлуку о разрешењу у овом случају доноси бан. Само што у другом случају, решење о разрешењу не задобија правну снагу. одмах, већ самоуправни органи остају на својим пол.ожајима све до правоснажности одлуке о разрешењу. Противу одлуке бана о разрешењу и у једном и у другом случају има места жалби на управни суд противу чије одлуке нема даље правног лека. Поред већ наведених узрока, према § 130, бан може разрешити самоуправне органе и због решења или изјава ових органа, која су штетна по важне државне интересе. У ком случају и та решења и изјаве задржава од извршења, као и такве изјаве и решења месног збора. Противу одлуке бана о разрешењу одн. задржању од извршења, може се изјавиги жалба Министру унутрашњих послова, противу чије одлуке нема даљег правног лека. Надзорна власг кад на овај начин разреши општински одбор и управу, према § 133, до увођења новог општинског одбора за вршење општинских послова поетави.ће привремену општинску управу (Претседника и чланове). Важно је, да је надлежност овако постављене општинске управе ограничена само на вршење текућих послова (§ 134). Таквој управи је изрично забрањено да општину може задужити, њено имање отуђити, нове намете уводити, нити постојеће повећавати, а тако исто ни сталне општинске службенике постављати. Правна средства. Нови закон о општинама потпуно одвојено регулише правна срества иротиву првостепених одлука надзорне власти донетих на основу одредаба овог закона којима се у извесним случајевима дозвољава интервенција. те власти, а одвојено правна срества противу одлука општинске власти. Што се тиче правног средства противу одлука државне власти, донетих на основу овог Закона, оно је регулисано у оним истим прописима којим је државна власт овлашћена на доношење тих одлука. (На пр. код задржања од извршења одлука општинских органа и њиховог разрешења од дужности — §§ 125, 129) о којим правним средствима је већ напред било говора. Што се тиче правног средства противу одлука општинских органа оно је регулисано у § 135 на овај начин: Противу свих одлука општинског одбора жалба се изјављује надзорној власти. Противу одлука претседника општине, или општинске управе у пословима сопственог де-

• Стр. 295 локруга општине, може се у року од 8 дана ставити приговор, који може општинска управа или уважити, или ако га не уважи, спровести општинском одбору. А противу одлуке општинског одбора допуштена је жалба надзорној власти. Како ни у једном од ових случајева није предвиђен рок и начин на који се жалба има иредати надзорној власти, то се имају применити одредбе закона о управном поступку. (§§ 107—114 3. у. п.). Што се тиче даљег правног средства против одлука надзорне власти, о томе важе одредбе чл. 15 и 18 закона о Државном савету. Према овим одредбама, противу другостепене одлуке надзорне власти, којом би појединцу било повређено какво право или лични и непосредни интерес заснован на закону, подноси се тужба надлежном управном суду. А противу пресуде управног суда по чл. 37 закона о Државном савету — жалба Државном савету. Противу одлука пак општинских органа опште природе, које се не односе на појединачно лице, може сваки члан општине, који налази да су те одлуке противне постојећим законима или законитим наредбама власти, учинити приговор надзорној власти. У том циљу, те се одлуке објављују на општинском дому, у року од 3 дана од кад су донете, и остају објављене 5 дана. ,А рок за п]5иговор надзорној власти противу таквих одлука је 5 дана од објаве. Али појединац, ако управна власт не би уважила његов приговор, нема право даљег правног средства — тужбе управном суду. Ово с тога што се таквом одлуком не вређа никакво његово право или лични и непосредни интерес заснован на закону под којим је условом само дозвољена по чл. 18 закона о Државном савету тужба управном суду.

Нови закрн о општинама донет је како у циљу изједначења .разног општинског законодавства, које је било у важности за поједина правна подручја државе, тако и због потребе да се већ застареле одредбе ових ранијих закона замене једним новим модернијим законом који би одговарао потпуније данашњим социјалним односима који се битно разликују од таквих односа у време доношења оних ранијих закона. Но са доношењем овога закона, није ишло ни тако лако ни тако брзо, што се види по томе, да је овај закон донет тек после 14 година заједничког живота у држави и после неколико разних пројеката. За доношење овог закона поред чисто политичких тешкоћа стајале су на путу још и многе друге сметње. Овим законом требало је изједначити разне супротности између појединих покрајинских закона. Нарочито је тешко било поставити јединствену норму код питања величине општине. Требало је између разних система изабрати најповољ-