Opštinske novine

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 39

ћеника под крововима ових установа. Ми верујемо да је остало оно што је у ; Земунском заводу у почетку било да би сада имали нешто ретко, савршено, угледно. Ту би била вежбаоница за све оне који се одају студијама недужне младежи и спремашу за наставнике у тим заводима. Ову сам напомену учинио стога, јер знам шта г. Рамадановић може да учини и жели да учини. Он не схвата свој посао чиновнички. За шега не постоји канцелариско време. Он је на послу увек, Никад не осети тешкоће у раду за своју децу. Он и делом и речју и пером ради за њих. Имао сам прилике да с њим обилазим разнз заводе по Европи. С дивљењем сам посматрао с ког лико брзине улази у све ситнице живота појединих завода, с колико лакзће уочава разлике код њих и нас и с колико љубави скупља све оно што одмах пресађује у свој завод. Онда и није чудо што се у Заводу слепих у Земуну сретамо са најсавршенијим справама за наставу, са најмодернијим срествима, са најпрактичнијим уређајима, са јефтинлм, али укусним конфором и са задовољним штићеницима. Све што је лепо, добро, практично, једноставно, изводљиво, пресађено је ту, дотерано за наше прилике и прилагођено нашем духу. Завод је примио већи број слепе деце оба пола и отпочео рад још интензивније. Настава је регулисана тако да је потпуно служила развићу духовних дечјих моћи, додавајући уз то све оне примесе, које ће живот овој деци

Изложба ручних радова слепих

омилити, које ће им улити у душу сигурну веру У лепшу будућност, ојачати вољу за рад и улепшати живот до оне мере до које не допире очајање. Наставни програм за основно школовање слепих прилагођен је, дакле, приликама, али он, овакав какав је, воло мало уступа ономе за нормалну децу. Шта више ја У ње му видим више диспозиција за дечју са"

морадњу и самосталан рад. Управо рад са слепом децом преставља у правом смислу један идеал о коме се сада једнако распр^авља у педагошком свету, и то је школа рада. Чуло вида замењено је чулом пипања. Слепа деца распознају предмете, њихов облик и каквоћу пипањем. Тај орган је код њих толико развијен да замењује вид и да помоћу њега сле-

Слепи у своме пчеларнику

па деца добијају масу престава, које су основа на којој зидају свзј духовни живот. Не мање слепа деца имају развијен и слух. По једном инстинкту, по струјању ваздуха, по тачном одмеравању извзсних простора, та се деца крећу по дворишту с пуно сигурности, готово боље но оката. На једнзм пролазу је спроведена водоводна цез по површини земље и деси се у 90°/о случајева да се о ту цев рпотичу окати; слепа децу ту пролазе непрестано, свакодневно, па се не деси ни 'један случај, да се које од њих спотакне. Слепа деца се крећу по својој соби, по учионици, по ходницима, по дворишту са једном великом сигурношћу. И они најмањи врло брзо и врло лако привикну да нађу улазна врата своје собе, учионице, захода и других одаја. Настава се изводи с пуно срестава и пуно објеката. Код слепих се то не може рећи „очигледно", али се може рећи да настава задовољава чуло слуха и чуло пипања, кроз која деца добијају готово свз преставе. У почетне вежбе долазе многе комбинације које иду до компликованих. Предмети су за те комбинације разни — систематизирани по облику, величини, запремини, по рупама, са дугметима за закопчавање, са рупама за шнирање итд. итд. Прелази се поступно. Иде ге лагано напред. Један мали пример. Почетници су у