Opštinske novine

9

Дирекција трамваја и освет љења

941

.љавајућих. Капацитет таквих радионица био је врло мали и углавном се сводио на рад на малим оправкама делова парних машина, парних котлова и трамваја. Веће оправке су се вршиле у вароши, или су се делови набављали из иностранства. Међутим су задаци ра.дионица расли из дана у дан, и под таквим околностима оне им нису могле да одговоре и поред највећег пожртвовања радника. Проширена је стругарска радионица и набављен је известан број нових машина, а потребе су захтевале образовање нових радионица, које су •се смештале у разне нехигијенске просторије. Све то није могло да задовољи захтевима градског саобраћаја, који се развијао упоредо са развојем Београда. Такво стање је потрајало све до 1928 године, када се приступа модерном уређењу радионица. У току 1929, 1930 и 1931 године саграђене су нове и рестауриране старе радионичке просторије и набављен је највећи део машина којим радионице и данас располажу. Године 1929 премештена је ауторадионица за аутобусе из старога депоа у Краља Алек-

еандра улици у круг Дирекције и установљена је радионица за генералне оправке трамваја. Исте године сазидана је и зграда за браварску радионицу, те су сви бравари прикупљени на једно место; радионица за заваривање сме-

штена је у засебно одељење; лимари су добили такође своту радионицу; електротехничка радионица је реновирана и патосана, монтирано је ново разводно постројење за испитивање на високи и ниски напон свих опр.ављених електромотора, динамомашина и трансформатора; уведено је парно грејање у депоу и већини радионица. Те године завршене су оправке свих трамвајских кола типа Сименс и А. Е. Г., која се од 1923 године, када су набављена, нису генерално оправљала. За овим настаје за радионице најзначајнија година 1930. Сазидана је нова ковачница и снабдевена потпуно новом инсталацијом. Монтирани су моторни чекићи, постављени су канали за подземно одвођење дима и дување ваздуха, одвојене су ковачке ватре, а ковачка места проширена и њихов број увећан. Стара ковачница је порушена и тај простор искоришћен за проширење стругарске радионице. Стругарска радионица је такође преуређена. Набављено је неколико нових машина. Стара трансмисија је уклоњена и све машине снабдевене засебним електромоторима. Радионица је

добила много више светлости, простора и ваздуха. Уведена је нова електрична инсталација. Алатница је смештена у средини свих радионица, да би им свима била лако приступачна, проширена је, снабдевена потребним машинама

" .1 л * » Ш& 1. Ш Л

Трамвајско раскршће код „Славије"