Opštinske novine

950 Београдске општинске новине

у средини улица пруге су постављене на бетонском постољу са слојем асфалта испод стопе шине или је на „макадаму" (подлога од крупног камена са слојем туцаника); у баштицама створен је нов профил од олучастих шина са праговима покривен одозго слојем шљунка; ван вароши колосек је израђен од лаких вињол шина на праговима по профилу сличном жељезничком. Појас око шина калдрмисан је дрвеном и каменом коцком о чијем се одржавању брине овај отсек. Линија бр. 1 (Калемегдан-Савинац) највише је сачувала свој предратни облик, она везује север и југ престонице и пролази кроз њен центар; постала је дупла на целој својој дужини и добила повратни круг на Мал. Калемегдану, тако да може примити врло велико оптерећење. Н:ена дужина износи сада 3,2 км. (односно 6,4 км. колосека). Лшшја бр. 2 (Душанова-Сава) постала је од поедратних пруга бр. 2 и бр. 8 и она је

Пруга бр. 3 (Кнежев Споменик-Топчидер) претворена је у пругу дуплог колосека и продужена је преко Топчидерске реке до парка Кошутњака. На Топчидерској реци саграђен је гвоздени мост на обалним стубовима од ломљеног камена. Дужина линије порасла је са 5 на 6,3 км. (одн. 12,5 км. колосека). Пруга бр. 4 (Кнежев Споменик-Господарска Механа) је саставни део пруге бр. 3. Пруга бр. 6 (Кнежев Споменик-Насеље Краља Александра I) постала је од предратне пруге бр. 5 и бр. 6 и везује центар са североистичним делом града, који је у великом развитку и изградњи, продужена је за преко 2,5 км. и највећим делом изграђена као дупла трамвајска пруга. Пруга бр. 7 (Калемегдан-Ново гробље) везује ужи центар града са Новим Гробљем преко Палилуле. Пруге бр. 9, 10, 12 и 13 за Насеље Кнеза Павла, Вождовац, Дедиње и за Чукарицу, пот-

Трамвајско раскршће код „Српског краља"

такође дупла на целој својој дужини, изузев један краћи део код Пристаништа. Дужина оба круга износи око 16 км. На овој линији, вредна је пажње деоница испод Великог Калемегдана, која је израђена на потпорним зидовима са серпентином. Захваљујући том важном и интересантном објекту, пад на овоме делу пруге смањен је од 12,4о/о на 7 о/о, чиме је осигурана и већа безбедност вожње.

пуно су нове и саграђене у току последњих 14 година. Као врхунац послератне саобраћајне изградње и стварања, треба сматрати пругу бр. 14 Београд-Земун, преко моста Краља Александра I, која је остварена колаборацијом државе и општине. Захваљујући брзој и згодној саобраћајној вези, Земун је постао, тако рећи предграђе Београда. Дужина ове линије из-